Prejsť na obsah
Verejnosť

Študenti Fakulty informatiky a informačných technológií STU vytvorili počítačovú hru, ktorá neslúži len pre zábavu, ale získava tiež dáta pre ďalší výskum. Chcú pomocou nej zistiť, aký hlas by mala mať umelá inteligencia, aby sme jej viac dôverovali.
Hra určená na skúmanie našej dôvery k robotom na základe ich hlasu sa inšpirovala kúzelníkym svetom Harryho Pottera.
Tím študentov zo Slovenskej technickej univerzity sa zapojil do projektu, ktorý spojil slovenských študentov a výskumníkov pod vedením docenta Štefana Beňuša z Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre s partnermi z Univerzity v Buenos Aires a z americkej Columbia University v New Yorku.
Skupina získala grant z americkej vládnej agentúry Air Force Office for Scientific Research. Cieľ bol jasný. Zistiť, aké by mali byť hlasy robotov, dronov, či komunikačných systémov, aby im človek dôveroval a počúvol ich rady.

Ktorého poslúchneme?
Mladí študenti z bratislavskej Fakulty informatiky a informačných technológií STU dostali v projekte za úlohu vývoj novej počítačovej hry.
„Boli sme z toho nápadu nadšení, dôvera ľudí v umelú inteligenciu je téma, ktorá nás ako informatikov zaujíma. Má veľký dopad na budúci rozvoj inteligentných technológií v praxi,“ uviedol v tlačovej správe študent FIIT STU Eduard Kuric, ktorý viedol tím mladých informatikov.
V hre TraSpi, ktorú vyvinuli, sa hráči ocitnú v prostredí inšpirovanom kúzelníckym svetom Harryho Pottera. Hlavná postava Jozef, za ktorú v TraSpi hráte, musí v priebehu hry plniť rôzne úlohy a najmä sa rozhodovať, ako sa príbeh bude ďalej vyvíjať.
Hráč v priebehu hry stretáva rôtzne postavy a svojimi rozhodnutiami ovplyvňuje jej ďalší dej.
Pomáhať mu v tom majú dvaja identickí poradcovia – avatari – s ktorými sa môže hráč voľne rozprávať. Na rozdiel od zvyčajných počítačových hier totiž nekliká na predpísané dialógy, ale komunikuje s nimi priamo cez mikrofón.
Pomocníci mu radia, čo by mal ďalej urobiť, pričom každý z nich navrhuje niečo iné. Hra zaznamenáva hráčove rozhodnutia a zároveň získava dáta o jeho podvedomej dôvere v umelú inteligenciu. Tá sa mu počas konverzácie dokonca hlasovo prispôsobuje.

Žiadne rozptýlenia
Na to, aby tím získal relevantné výsledky, sa hráč musí do čo najväčšej miery rozhodovať na základe hlasu, ktorý sa mu prihovára. Informatici preto minimalizovali akékoľvek iné vplyvy, ktoré by naňho mohli pôsobiť.
„Avatari nesmeli mať rôzne farby, tvary, ani vlastné mená, riešili sme aj ich umiestnenie na obrazovke, pretože aj to môže ovplyvniť preferenciu. Ich rady museli byť úplne rovnocenné. V priebehu hry sa pritom musí hráč na základe ich rád rozhodnúť minimálne 25-krát,“ vysvetlil v tlačovej správe Eduard Kuric z FIIT STU.
Na začiatku hry musí hráč odpovedať na niekoľko otázok, čím program získa základnú vzorku jeho hlasu. Na jej základe neskôr prispôsobuje znenie avatarov. Na modeli, vďaka ktorému sa robotické hlasy prispôsobia hráčovi, pracuje partnerský tím z Oddelenia analýzy a syntézy reči Ústavu Informatiky Slovenskej akadémie vied.

Poradca z hry TraSpi pripomína robotickú sovu.
Reč má množstvo charakteristík, ktoré ju môžu odlišovať. Zatiaľ študenti z STU pracovali len s jej hlasitosťou a rýchlosťou. Pokiaľ by výskum pokračoval, mohli by hru ešte zdokonaliť a meniť aj iné aspekty hlasov jednotlivých avatarov.
Hra je už teraz dostupná nielen v slovenskom jazyku, ale aj v angličtine či španielčine. Pre jej testovanie tu na Slovensku chce tím využiť nové Výskumné centrum používateľského zážitku UXI (User eXperience and Interaction), ktoré vybudovala STU v rámci projektov Univerzitného vedeckého parku Science city Bratislava.
Výsledky výskumu budú mať aj praktické využitie, napríklad pri tvorbe smart aplikácií, ktoré komunikujú s používateľom prostredníctvom hovorenej reči. Užitočné však môžu byť aj pre vyladenie dôveryhodnosti automatických a robotických systémov, ktoré s ľuďmi spolupracujú na riešení rôznych úloh.