PUBLIKOVANÉ 3. august 2007
O príčinách odchodu študentov prvých ročníkov zo štúdia hovoríme s dekanom Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave DUŠANOM BAKOŠOM. Aj vaša fakulta patrí k tým, ktoré pociťujú odlev študentov. Poznáte príčiny ?
"Príčin je niekoľko a problémy sa tak nahromadili, že ich bude dnes už ťažké riešiť. Úroveň stredných škôl z hľadiska výučby prírodovedných predmetov klesá. Kedysi sme mali vynikajúcich študentov zo stredných škôl z celého Slovenska, boli tu vynikajúce chemické priemyselné školy Banská Štiavnica, Bratislava, Svit, Humenné, ktoré dnes majú obrovské problémy so získaním študentov, a mnohé transformovali výučbu chémie na iné, "populárnejšie" odbory. Mnohé kvalitné stredné odborné školy strácajú svoju identitu zlučovaním do združených stredných škôl a prispôsobujú sa úrovni tej slabšej zložky. Strácame študentov aj z gymnázií, čo naznačuje, že chémia nie je populárna ani tam. Mrzí nás, že prestavba štúdia na stredných školách viedla napríklad k tomu, že matematika nie je povinný maturitný predmet. Je to veľký hendikep pre technické školy všeobecne."
Aj preto beriete študentov prevažne bez prijímacích pohovorov?
"Dá sa to tak povedať. Dávame šancu uchytiť sa väčšine z tých, čo to chcú u nás skúsiť. Robíme vstupné doškoľovacie kurzy z matematiky a chémie a v prvom ročníku sa záujemcom dokážeme venovať aj individuálne. Pri požiadavkách kladených na študentov patríme medzi "ťažšie" školy , teda tak nás hodnotia študenti, navyše, u nás je študent viazaný na práce v laboratóriu a povinné semináre, čím má oveľa menej voľného času ako na iných školách. Vedie to k tomu, že vidina tvrdšej práce odrádza študentov a ešte pred skúškami sa asi polovica rozhodne postupne fakultu opustiť."
Nerobia chybu aj univerzity, ktoré úplne upúšťajú od prijímačiek?
"Dnes sa na vysokú školu dostane každý študent a školy, ktorých je nezmyselne veľa a všetky si hovoria univerzity, sa o študentov doslova bijú a hľadajú, ako by štúdium skôr uľahčili. Žiaľ, v našej spoločnosti stále platí, že podstatné je to, že mám titul a nie je podstatné, ako a odkiaľ ho získal."
Netreba si zakrývať oči ani pred tým, že sociálne podmienky rodín študentov ovplyvňujú ich štúdium. Študenti majú možnosti privyrobiť si a často zanedbávajú svoje povinnosti. Pravda je aj to, že si vyhľadávajú školy blízko bydliska rodičov bez domyslenia si svojej budúcej profesionálnej kariéry.
Školy teda znižujú náročnosť...
"Pri tomto trende je to logické. Aj my bojujeme o študentov, ale dosiaľ odolávame tomu, aby sme znižovali úroveň. Sme za vysoké počty odchádzajúcich študentov kritizovaní, je to jedno z kritérií, ktoré hodnotila aj nezávislá skupina auditorov zo zahraničia na STU, ale situácia môže postupne byť pre fakultu, ale aj pre spoločnosť oveľa horšia. Už dnes chýbajú kvalifikovaní inžinieri v takmer každom podniku chemického alebo iného technického zamerania, alebo v službách. Na Slovensku nebola ešte zverejnená demografická krivka poklesu študentov o pár rokov. Podľa situácie v Česku aj na Slovensku hrozí o pár rokov katastrofa v zabezpečovaní kvalifikovaných technických pracovníkov.
Vidíte riešenie?
"Riešenia nie sú jednoduché, ale čím je menej študentov, tým by malo byť viacej kvalitných učiteľov, ktorých treba aj na stredných školách zaplatiť. Práca učiteľa musí byť atraktívna aj pre hlavu rodiny, aby ju vedel uživiť. Na vysokých školách by nemalo ísť o biznis a hodnotiť by sa mala úroveň škôl podľa výsledkov vedeckej práce, ktorá robí univerzitu univerzitou. Školy - stredné aj vysoké - by sa nemali vyvíjať živelne, ale by mali kopírovať potreby spoločnosti a jej ďalšieho vývoja. Podľa toho by mali byť aj dotované štátom. Potom by sa zmenila aj komunikácia medzi univerzitami a strednými školami a dokázali by sa vzájomne pozitívne ovplyvňovať." (or)