Prejsť na obsah
Verejnosť


Trend 03/10/2013

Autor: Dominik Orfánus

Slovenský start-up Speekle vyvinul unikátnu pomôcku pre logopédov aj deti, ktoré majú poruchu reči

Start-upu Speekle sa podarilo dostať UFO na zem. Jazykom. S projektom, ktorý vznikol na Fakulte informatiky a informačných technológií (FIIT) Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, tento kúsok zvládlo už nejedno dieťa. Ide totiž o hernú platformu, kde si deti hravou formou cvičia jazyk a problematické hlásky. Logopedičky sú novou pomôckou nadšené, pretože ide o skvelú formu motivácie, aby deti s poruchami reči cvičili aj doma.
Hľadá sa nápad
Speekle nevznikol ako väčšina slovenských start-upov z úžasnej idey. Naopak, podnikateľský nápad našla štvorica študentov až pár mesiacov po tom, ako ich fakulta informatiky dala dohromady. Veronika Štrbáková, Peter Demčák, Miroslav Šimek a Ondrej Galbavý sa pred spojením do tímu poznali iba z videnia. Spoločné majú to, že sa všetci prihlásili do súťaže na zostavenie školského tímu pre Imagine Cup, ktorý každý rok vyhlasuje Microsoft. A fakultná komisia ich vybrala z tridsiatky študentov. Všetci práve išli do tretieho – bakalárskeho – ročníka. „Aj keď sme robili videoprezentáciu so svojím nápadom každý zvlášť, ako tím sme začali hľadať úplne niečo nové z IT, čo by zlepšilo svet,“ hovorí V. Štrbáková o hlavnom zadaní z Microsoftu. Prvé brainstormingové sedenie bola grilovačka na konci leta 2012.


Na jeseň udalosti nabrali spád. Tím navštevoval nemocnice, geriatrické centrá, kde hľadal inšpiráciu pre pomoc ľuďom s Alzheimerovou chorobou či cukrovkou. Start-upov pre nevidiacich už pár je, koncept pre niektoré choroby a postihnutia by do marca 2013 – keď bolo finále Imagine Cupu – nestihli. Dlho zvažovali projekt učenia reči pre nepočujúcich, napokon ich odradila technická náročnosť.
Podporná skupina zložená z učiteľov fakulty, ktorá sa snažila tímu pomôcť, navigovať a dávať spätnú väzbu, ich naviedla na poruchy reči. Keď pátrali viac, zistili, že tieto poruchy má v určitej fáze života až 70 percent slovenských detí. „A bývajú prípady, keď rečová chyba rozhoduje o mentálnom zdraví človeka i o tom, či pôjde na normálnu alebo špeciálnu školu,“ vysvetľuje P. Demčák.


Hravá motivácia
Poruchy reči súvisia s vyvinutosťou a silou jazyka detí. Keď začal tím navštevovať logopédov po Bratislave, veľmi rýchlo pochopili, kde je kameň úrazu úspešnej terapie. „Sedenia u logopéda majú deti raz za dva týždne. Najdôležitejšie je, aby následne doma robili predpísané cviky. Prax je taká, že deti to nebaví, rodičia na to nemajú čas a dieťaťu porucha zostáva,“ dodáva M. Šimek. A tak na jeseň minulého roka začala vznikať myšlienka hernej platformy pre deti, ktorá by ich motivovala robiť doma jazykové cviky.
Tu sa prejavilo čaro rôznorodosti tímu napriek tomu, že všetci pochádzajú z jednej fakulty. Peter – milovník RPG a strategických hier – začal pracovať na hernej platforme, ako aj grafických návrhoch samotných hier. Miroslav zasa na zvukovej stránke projektu – nahral a analyzoval hlásky, ktoré robia deťom problém. Na ne by sa mali následne zamerať aj samotné hry. Veronika obehávala logopédov a zbierala názory a spätnú väzbu, Ondrej so všeobecným rozhľadom sa venoval motorickej stránke prvej hry – teda spolupráci so snímačom pohybu Microsoft Kinect, respektíve kamerou. Prvotina z dielne FIIT-károv bola veľmi jednoduchá hra na Kinect. Vyplazeným jazykom pred obrazovkou malo dieťa dotiahnuť UFO na planétu Zem. A nenaraziť pritom do Slnka alebo Mesiaca. Jednoduché zadanie, ale pri plnení misie sa zapotil aj reportér TRENDU. A už po pár minútach hrania bolo svaly jazyka naozaj cítiť.
Ako prvú hlásku, ktorú chceli hrou deťom priblížiť, bolo „š“. Peter vymýšľal, ako hravo túto hlásku deťom „predať“– až vymyslel škriatka Goldyho, ktorý chodil po obrazovke, kopal, zbieral poklady, ale nesmel pritom zobudiť draka, lebo ten by ho uškvaril ohnivým dychom. A tak každú chvíľu musí hráč tíšiť prebúdzajúceho sa draka dlhým „šššš“. Keď túto hru prvýkrát testovali u logopedičky Zuzany Jandovej Olekšákovej a následne v jednej škôlke, boli prekvapení. Hra predškolské deti neuveriteľne upútala a predbiehali sa pred monitorom. „Niektoré veci sme následne museli upraviť na detského hráča – napríklad deti nevedia ešte urobiť poriadne dlhé šššš,“ opisuje cenné skúsenosti P. Demčák.


Pomocník, nie náhrada
Goldy nie je obyčajná hra s využitím interakcie. Je to skôr sofistikovaný motivačný tréningový systém pre deti, ktorý pomáha logopédovi sledovať progres dieťaťa. K osobnému profilu má prístup detský logopéd, ktorý môže nastavovať konkrétnemu pacientovi obťažnosť hry, následne vidí štatistiku – kedy, ako dlho a ako úspešne sa dieťa „hralo“– trénovalo. Úspešnosť sa nemeria len v nazbieraných bodoch počas hry, ale aj podľa toho, ako – meraním na analyzátore hlasu – dieťa dobre vyslovilo danú slabiku. „Nechceme a nemáme ambíciu nahradiť logopédov, skôr sme ich pomôcka, aby boli deti motivované cvičiť svoj jazyk aj doma,“ presviedča Veronika.
Logopédi by mali pomôcť aj pri rozširovaní hier medzi deti. Aj keď je platforma s hrou Goldy v beta verzii zatiaľ voľne dostupná, zhruba v tomto období chce Speekle tím spustiť už oficiálnu komerčnú verziu. Počíta pri nej s pomocou logopédov, ktorí by mohli hru odporúčať rodičom pacientov. A automaticky si deti priraďovať do svojej online Speekle databázy, kde by sledovali ich pokroky. A nespoliehali sa pritom na rodičovské sľuby, že dohliadnu na tréning svojich detí.


Smelé plány. Po škole
Cena hernej platformy od Speeklu aj so základnými hrami na najbežnejšie problematické hlásky bude na úrovni dvoch logopedických cvičení, čiže približne 35 eur. Zatiaľ celý projekt financovali študenti zo svojich vrecák, zázemie s technikou im poskytla škola, cesty na rôzne súťaže zasa usporiadatelia.
Na jednej zo súťaží Junior Achievement Slovakia – Skvelí mladí podnikatelia – vyhrali za svoj projekt od Hyundaiu 15-tisíc eur. Pomôžu im zrýchliť vývoj, najmä po technickej stránke. Prostriedky dostanú až po založení firmy – aj to v splátkach. Už na tom pracujú a vo firme budú mať všetci štyria čerství bakalári rovnaký podiel.
Zo zakladateľov cítiť, že majú v hlave nové výzvy – vyvinúť hru pre ďalšie problematické hlásky: z a ž. Hlavnou hrdinkou v nej bude bzučiaca osa. Najmä Ondrej zapálene pracuje na tom, aby na hranie hier nebolo treba Kinect, ale obyčajnú webkameru. Tabletová verzia by mala uzrieť svetlo sveta počas budúceho roka.
Navyše, start-up Speekle chce otvoriť platformu ďalším vývojárom hier. To znamená, že na túto platformu môžu robiť hry aj ďalšie štúdiá a určité percento z ich predaja by išlo pre Speekle. Jedinou podmienkou bude, aby hry schválil logopéd. O oficiálnu záštitu a odobrenie Slovenskej asociácie logopédov má záujem aj samotný Speekle tím, pre dôveryhodnosť hier ide o nevyhnutnosť.
Zakladatelia start-upu Speekle do príliš ďalekých úvah o úspechu či neúspechu projektu nechcú ísť. Mienia najmä úspešne doštudovať, Speekle bude stále projekt popri univerzite, s ktorou už uzatvorili aj zmluvu o spolupráci.
„Je jasné, že slovenský trh nám je malý. Máme dobré ohlasy z Česka, kde – rovnako ako v iných slovanských jazykoch – majú podobné problematické hlásky. Tento trh otvoríme čoskoro,“ načrtáva plány Peter. Samozrejme, lákajú ich aj ďalšie trhy, Veronika sa už rozprávala s talianskymi logopédmi, ktorým sa nápad páčil.
Konkurencie sa zatiaľ Slováci príliš báť nemusia. Aj keď existujú logopedické počítačové hry, väčšina z nich je veľmi jednoduchá a deťom nedávajú zmysel. Cieľom jednej z nich je napríklad to, že psík kopne loptu do bránky, ak dieťa správne vysloví nejakú hlásku. „Aby dieťa zaujala a opakovane sa ju hralo, mala by dávať zmysel,“ vraví P. Demčák.
Najväčší otáznik úspešnosti projektu visí v tom, ako ho prijmú logopédi. Speekle tím sa zamýšľa nad tým, ako nastaviť nejaký motivačný systém spolupráce. Mnohé veci v tomto kvartete musia prejsť čulou debatou, občas to vyústi do konštruktívnej hádky. Cítiť však, že mladí informatici sa navzájom rešpektujú. Pravda, to, že sú štyria s rovnakým podielom, môže byť – najmä keď prídu prvé väčšie peniaze – kameňom úrazu, ako sa to stalo v nejednom start-upe. Tím, zakiaľ je na škole, tmelí a vedie vedúci projektu a mentor Michal Barla.

Ako sa rodil názov
Kvarteto študentov potrebovalo v strede obdobia písania bakalárskej práce, kde každý použil istú časť projektu, vymyslieť jeho názov. Pristali na skratku anglického: Speech Learning Assistant Platform (SLAP). Slovo „slap“ znamená v angličtine facku. Deti by k tomu nemuseli mať kladný vzťah. Perfekcionista Peter Demčák raz zo seba chrlil nápady na nový názov a ostatní vyberali. Až povedal nejakú skomoleninu anglického slova speak (hovoriť). Veronika Štrbáková to zle počula a zopakovala: „Speekle? To znie fajn.“ Ostatní boli tiež nadšení. Názov od začiatku hľadali tak, aby ich neobmedzoval na slovenský trh. Ondrej Galbavý hovorí, že medzinárodný potenciál je prirodzený, keďže problematické hlásky – napríklad sykavky – sú vo väčšine jazykov podobné a pre deti rovnako náročné.
Slovenský start-up Speekle vyvinul unikátnu pomôcku pre logopédov aj deti, ktoré majú poruchu reči
70%
Až toľko slovenských detí trpí v určitej fáze života rečovou poruchou.

tlačová správa STU k Speekle.

Viac info o Speekle.

informácie o súťaži Podnikateľský nápad roka.

Bratislavským podnikateľským nápadom roka 2013 sa stal ďalší projekt študentov STU - mladých chemikov, dizajnérov a Itčkárov - ekologický nábytok Villo.in.