accessibility-settingsarrowcalendarcheckchevron-roundedchevronclose-altcloseemailfile-pdffilefilter-listhomeinfolenslikelogo-bluelogo-cyanlogo-graylogo-greenlogo-orangelogo-redlogo-yellowmenuphonesharesocial-facebooksocial-fb-bluesocial-githubsocial-instagramsocial-linkedinsocial-rsssocial-tiktoksocial-twittersocial-youtubestudent-hatuserx
Prejsť na obsah
Pracujem...

Profil absolventa

Vedomosti

Absolvent študijného programu: - má hlboké vedomosti z termodynamiky - ovláda základné pojmy aplikovanej chemickej kinetiky a teórie chemických reaktorov - vie riešiť rôzne zložité systémy numerickými metódami - má vedomosti o základných princípoch priemyselných postupov destilácie, extrakcie a absorpcie - má vedomosti a poznatky o základných fyzikálno-chemických procesoch prebiehajúcich v surovinových zmesiach ako dôsledok tepelných výrobných podmienok v reaktoroch - ovláda zákonitosti vzájomnej transformácie rôznych druhov energie - má prehľad o praktickom využití fázových diagramov, pozná technologické zariadenia priemyselnej kryštalizácie - pozná konvenčné a alternatívne zdroje kvapalných uhľovodíkov, rozumie spracovaniu ropy, separačným a rafinačným procesom uhľovodíkových procesov - rozumie fyzikálnym a chemickým procesom spracovania a využitia plynných, kvapalných a tuhých palív fosílneho pôvodu, má vedomosti o spôsobe výroby a kvalite automobilových palív Okrem vedomostí zo spoločného jadra absolvent študijného programu Chemické technológie zamerania Chemické technológie: - má hlboké vedomostí o vzťahu medzi chemickou väzbou, štruktúrou a fyzikálnymi a chemickými vlastnosťami anorganických zlúčenín - má vedomosti o teoretických základoch elektrochemických procesov a moderných elektroanalytických techník a prístrojov - má základné znalosti o homogénnych a heterogénnych katalyzátoroch, ich príprave a charakterizácii, ovláda možnosti využitia katalyzátorov v katalytických procesoch v chemickom, farmaceutickom a potravinárskom priemysle a v životnom prostredí - ovláda základné princípy korózie - má znalosti v oblasti korózneho skúšobníctva a monitoringu - má prehľad o základných typoch anorganických a organických povrchových úprav - má vedomosti o vybraných technológiách výroby chemických látok na úrovni laboratórnych reaktorov až štvrťprevádzkových zariadení - pozná prístroje, zariadenia, metodiky a postupy pri charakterizácii zloženia, štruktúry - má prehľad o rôznych metódach kontroly kvality vstupných surovín, medziproduktov a výstupných produktov v chemickej technológii, resp. v technológii materiálov, včítane príprav vzoriek a vyhodnotenia údajov - ovláda procesy výroby ropných a syntetických olejov, ich vlastnosti, prísady na zlepšenie úžitkových vlastností mazív - má vedomosti o vzťahoch medzi zložením, vlastnosťami a konkrétnym použitím palív a mazív - pozná technologické operácie v anorganickom a silikátovom priemysle so zameraním na energetické a environmentálne aspekty výroby - ovláda základy prípravy nanomateriálov ako špeciálnych organických aj anorganických materiálov - má podrobné vedomosti o typoch materiálov vrátane biomateriálov a nanomateriálov a ich využitia ako funkčných alebo konštrukčných materiálov - má prehľad o základných typoch nekovových anorganických materiálov, ich technologických a inžinierskych významnostiach - ovláda principiálne základy výrob špeciálnych organických materiálov - pozná bezpečnosť technológií, riziká práce s chemickými látkami a ich ekologické vlastnosti - rozumie vplyvu spracovania a použitia palív a mazív na životné prostredie, ako aj spracovaniu opotrebovaných mazacích olejov - má vedomosti o energetickej a environmentálnej záťaži chemického priemyslu - je pripravený sa podieľať na hľadaní alternatívneho riešenia pri znižovaní energetickej a environmentálnej záťaže v súčasnosti a v budúcnosti - rozumie vzťahom medzi technológiou, ekonomikou a ekológiou v dodávateľskom reťazci výrobného podniku - pozná spôsoby riadenia výrobného podniku v chemickom priemysle - pozná vzťahy v dodávateľskom reťazci s cieľom optimalizovať koordináciu jednotlivých zložiek reťazca Okrem vedomostí spoločného jadra absolvent študijného programu Chemické technológie zamerania Manažment technologických procesov: - má prierezové vedomosti v odboroch chemické technológie a ekonomika a manažment so zameraním na ich aplikačné využitie zodpovedajúce súčasnému stavu poznania - má znalosti o riadení výrobných a logistických procesov v odvetviach chemického a potravinárskeho priemyslu - rozumie materiálovým a energetickým bilanciám procesov chemickej a potravinárskej technológie a ovláda chemickoinžinierske výpočty obohatené o riadenie nákladov a tvorbu rozpočtov v chemických výrobách - ovláda princípy financovania podniku v nadväznosti na finančno-ekonomické riadenie procesov v podniku - má prehľad o základných prvkoch finančnej gramotnosti, bankovom systéme a produktoch bankového systému - ovláda princípy podvojného účtovníctva v podniku a jeho konkrétnu aplikáciu pomocou bežných účtovných softvérov - vie sformulovať a vyhodnotiť finančnú situáciu podniku a následne navrhnúť jeho investície vzhľadom na konkurencieschopnosť samotného podniku - pozná matematicko-štatistické modely riadenia podniku v jeho rozhodovacom procese s konkrétnou aplikáciou na odvetvia chemického a potravinárskeho priemyslu - ovláda základné princípy tvorby stratégie podniku a jeho strategického riadenia - pozná princípy marketingového správania sa spotrebiteľov a dodávateľov - ovláda princípy marketingových a strategických analýz interného a externého prostredia podniku - vie navrhnúť logické optimalizačné metódy riadenia podniku s ohľadom na analýzu celkových nákladov podniku

Zručnosti

Absolvent študijného programu: - vie aplikovať termodynamické poznatky na aplikované problémy chemických technológií, pracovať s fyzikálno-chemickými údajmi potrebnými pre opis fyzikálnych a chemických procesov - dokáže riešiť procesy chemickej technológie z hľadiska termodynamických zákonitostí - vie využiť poznatky z bilancovania, termodynamiky viacfázových systémov a teórie prestupu látky pre výpočty delenia zmesí - vie vyhodnocovať kinetické údaje - vie aplikovať poznatky o anorganických a organických látkach, používaných v oblasti anorganickej a organickej technológie a v ropnom priemysle - vie navrhovať chemické reaktory, simulovať a optimalizovať ich chod - dokáže riešiť návrhové, simulačné a optimalizačné výpočty technologických zariadení Okrem zručností zo spoločného jadra absolvent študijného programu Chemické technológie zamerania Chemické technológie: - je schopný kombinovať teoretické znalosti s praktickou priemyselnou aplikáciou, sumarizovať získané vedomosti a znalosti, interpretovať poznatky z hľadiska riešenia problému praxe a zovšeobecňovať vytvorené závery - dokáže využiť rôzne metódy kontroly kvality na operatívne kontroly počas štandardných a neštandardných situácií vo výrobnom procese (zistenie príčiny zníženia aktivity katalyzátora, identifikácia vzniknutých neznámych látok počas výrobného procesu, určenie príčin prekročenia normovaných parametrov, a i.) - dokáže aplikovať vybrané fyzikálno-chemické metódy na kontrolu technológií - dokáže aplikovať vedomosti v priemysle zameranom na anorganické nekovové materiály, zliatiny neželezných kovov, anorganické vlákna, plnivá, polyméry a ich kompozity - vie prakticky využiť poznatky o priemyselnej kryštalizácii z roztokov pri návrhu technológie - vie vybrať vhodnú elektrochemickú technológiu na realizáciu výroby, dokáže vyhodnotiť získané údaje a navrhnúť zmeny činnosti - dokáže posúdiť využitie ropných produktov v praxi na základe ich kvalitatívnych parametrov - vie zaujať stanovisko k možnosti používania obnoviteľných surovín na výrobu priemyselne dôležitých chemikálií z hľadiska udržateľnosti chémie - ovláda postupy v oblasti prevencie závažných priemyselných havárií, pripravenosti na ich zdolávanie a obmedzenie ich následkov - dokáže vypracovať projekt na výrobu konkrétnej chemickej látky, ktorý obsahuje základné údaje o technológii, blokovú a strojnotechnologickú schému, materiálovú bilanciu, riadenie a údaje o látkach, ich zdravotných rizikách a analytickej kontrole - vie spracovať experimentálne údaje a na ich základe navrhnúť ďalší postup alebo technologické riešenie - vie navrhovať riešenie vedeckých úloh v oblasti základného a aplikovaného výskumu - dokáže analyzovať a rozvíjať technické riešenia pre technologický výskum - vie identifikovať druhy korózie a na základe analýzy korózneho systému vie navrhnúť protikoróznu ochranu - vie navrhnúť vhodnú úpravu povrchu materiálu na zabezpečenie protikoróznej ochrany Okrem zručností zo spoločného jadra absolvent študijného programu Chemické technológie zamerania Manažment technologických procesov: - vie spracovať dáta a tvoriť dokumenty v základných počítačových systémoch využívajúcich sa pri riadení podniku - vie modelovať manažérske procesy v simulačných modeloch Ja Titan (manažérske simulácie) - vie vytvoriť matematické modely výrobných a logistických procesov - vie spracovať a vyhodnotiť konkrétne manažérske dáta v prostredí Excel - má manažérske, ekonomické, spoločenské, morálne a ekologické povedomie a dokáže vypracovať podklady, správy a dokumentáciu v súlade s profesionálnym, etickým a právnym rámcom platným v odbore v odbore ekonomika a manažment - je schopný s porozumením čítať technicko-ekonomické podklady a zadania od dodávateľa - má schopnosť vypracovať ekonomické podklady na určenie optimálneho riešenia pre odberateľa - vie na vyriešenie ekonomického problému kombinovať najnovšie poznatky z oblasti riadenia, optimalizácie nákladov, spracovania účtovných podkladov tak, aby získal riešenie s významnou pridanou hodnotou

Kompetencie

Absolvent študijného programu Chemické technológie zamerania Chemické technológie: - je pripravený zastávať funkcie technológa chemických výrob, výrobných manažérov - je schopný samostatne analyzovať a riešiť problémy - je zodpovedný a iniciatívny pri plnení svojich úloh a povinností - je schopný viesť veľké projekty, je samostatný pri riešení odborných úloh, projektov a koordinovaní činností, je schopný zodpovedať za výsledky plnenia projektu - je schopný pracovať v laboratóriách alebo v priemysle pri riešení aktuálnej problematiky v danom sektore - je adaptabilný, schopný samostatne a kreatívne vykonávať vedecký základný a aplikovaný výskum s vysokou mierou samostatnosti a tvorivosti - dokáže analyticky myslieť, prezentovať vlastné názory a riešenia nových a neštandardných situácií - je pripravený efektívne pracovať v tíme, spolupracovať a motivovať ľudí, dokáže riadiť pracovný tím a niesť zodpovednosť za výsledky tímu - dokáže plánovať svoje vlastné vzdelávanie, organizovať si prácu a samostatne získavať nové poznatky - vie odborne prezentovať výsledky dosiahnuté pri riešení projektov alebo vlastného štúdia - je schopný inovatívne a tvorivo myslieť - vie stanoviť časový plán riešenia projektu tak, aby minimalizoval nákladovú zložku a dodržal časový plán zamestnávateľa, resp. zákazníka tým, že aplikuje moderné prístupy k plánovaniu pracovného času aj s ohľadom na iných členov pracovného kolektívu - vyznačuje sa schopnosťou identifikovať, kvantifikovať a zhodnotiť dopady riešení problémov na sociálnu oblasť a oblasť životného prostredia - vie vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská a technické riešenia pred rôznym typom obecenstva na rôznych úrovniach riadenia - je schopný pracovať v oblasti výskumu a vývoja, v oblasti riadenia a kontroly kvality, ako aj v podnikateľskej sfére a štátnom sektore Absolvent študijného programu Chemické technológie zamerania Manažment technologických procesov: - je samostatný pri riešení odborných úloh, projektov a riadení čiastkových činností - je schopný samostatne a kreatívne riešiť ekonomické projekty, s ohľadom na svoje odborné zameranie dokáže analyticky myslieť, prezentovať vlastné názory a riešenia nových a neštandardných situácií a pochopiť súčasný ekonomický stav s pridaním technologických základov - je pripravený efektívne pracovať v tíme, spolupracovať a motivovať ľudí, riadiť tím a niesť zodpovednosť za ich výsledky - dokáže plánovať a riadiť svoje vlastné vzdelávanie, organizovať si prácu a samostatne získavať nové poznatky - vie odborne prezentovať výsledky dosiahnuté pri riešení projektov alebo vlastného štúdia - je schopný inovatívne a tvorivo myslieť - vie stanoviť časový plán riešenia projektu tak, aby minimalizoval nákladovú zložku a dodržal časový plán zamestnávateľa, resp. zákazníka tým, že aplikuje moderné prístupy k plánovaniu pracovného času aj s ohľadom na iných členov pracovného kolektívu - sa vyznačuje schopnosťou identifikovať, kvantifikovať a zhodnotiť dopady riešení problémov na ekonomickú, sociálnu oblasť a oblasť životného prostredia - vie vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská a technicko-ekonomické riešenia pred rôznym typom obecenstva na rôznych úrovniach riadenia

Profilové predmety

Uplatnenie absolventov

Absolventi sa uplatnia v chemických podnikoch, na univerzitách a vo výskumných ústavoch. Tiež môžu nastúpiť do konzultačných a konštrukčných firiem ako aj komerčno-technických organizácií domácich i zahraničných. Univerzálnosť tohto študijného programu umožňuje absolventovi zamestnať sa vo všetkých krajinách Európskej únie v chemickom a farmaceutickom priemysle na pracovných pozíciách vyžadujúcich vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Po dodatočnom zaučení si nájdu pozície aj v iných technických oblastiach, vďaka získanému technickému spôsobu myslenia. Absolvent tohto študijného programu sa vyznačuje hlbokými znalosťami z oblasti materiálových a energetických bilancií, javov, ktoré prebiehajú v kontinuálnych i vsádzkových procesoch s výmenou látky a energie, čo mu umožňuje lepšie pochopiť fyzikálnu podstatu týchto procesov a túto využiť na ich optimalizáciu s cieľom redukovať energetickú náročnosť, uhlíkovú stopu a celkové dopady na životné prostredie na jednej strane a na druhej strane zvyšovať kvantitu a kvalitu produkcie ako i celkovú produktivitu práce. Absolvent sa vyznačuje hlbokými znalosťami o priebehu, termodynamike a kinetike chemických reakcií prebiehajúcich v procesoch chemickej a potravinárskej technológie, ako i o ich vedľajších dopadoch na produkciu a životné prostredie. Ovláda rôzne spôsoby merania fyzikálnych veličín a tieto vie spracovávať, analyzovať a vyhodnocovať. Absolvent vie pracovať samostatne i ako súčasť tímu. Absolvent je schopný aplikovať najnovšie teoretické poznatky na riešenie praktických problémov, pričom vie samostatne posúdiť rôzne možnosti riešenia a vybrať z nich to najefektívnejšie, ktoré zohľadňuje prínosovú, ale aj nákladovú zložku. Uplatní sa tak vo firmách nielen v chemickom priemysle, kde znalosť chemických technológií býva výhodou pri uplatňovaní sa v týchto odvetviach, ale i vo firmách zameraných na logistiku, ekonomiku, manažment, prípadne i vo finančníctve a bankovníctve. Môže pracovať ako stredný článok riadenia v chemických a potravinárskych podnikoch, a to na ekonomických, obchodných, technických aj personálnych úsekoch a má predpoklady podnikať v oblasti výroby a služieb zameraných primárne na chemické a potravinárske technológie. Podľa webovej stránky uplatnenie.sk absolventi ŠP nemajú problém nájsť zamestnanie, vedia si ho nájsť do jedného mesiaca. Väčšina pracuje v oblastiach Priemyselná výroba, Odberné, technické a vedecké činnosti, menšia časť v oblasti Veľkoobchod a maloobchod. Z cca 60 absolventov, ktorí ukončili ŠP v rokoch 2018 a 2019 bol k 30.06.2020 len jeden nezamestnaný.

Príklady povolaní, na výkon ktorých je absolvent pripravený

Absolvent študijného programu Chemické technológie: - je pripravený na štúdium 3. stupňa vysokoškolského štúdia a môže pomocou získaných poznatkov a zručností priamo pokračovať v štúdiu študijných programoch v odbore Chemické inžinierstvo a technológie, Chémia, ale aj Potravinárstvo, Biotechnológie, Riadenie procesov a iných, - je schopný pracovať ako vedecko-výskumný pracovník vo výskumných organizáciách. Absolvent študijného programu Chemické technológie - zameranie Chemické technológie: - sa uplatní ako Chemický špecialista technológ, Riadiaci pracovník (manažér) v chemickej a farmaceutickej výrobe, Chemický špecialista vo výskume a vývoji, Špecialista riadenia kvality v chemickej výrobe, Riadiaci pracovník (manažér) v hutníckej výrobe, Hutnícky špecialista vo výskume a vývoji, Riadiaci pracovník (manažér) vo výrobe stavebných a žiaruvzdorných materiálov, Špecialista riadenia kvality vo výrobe stavebných materiálov, Špecialista riadenia sklárskej výroby, Špecialista riadenia výroby žiaruvzdorných materiálov, Špecialista technológ v sklárskej výrobe, Špecialista technológ vo výrobe žiaruvzdorných materiálov, Špecialista vo výskume a vývoji vo výrobe žiaruvzdorných materiálov, Riadiaci pracovník (manažér) v sklárskej výrobe, Špecialista riadenia kvality v sklárskej výrobe, Špecialista riadenia kvality vo výrobe žiaruvzdorných materiálov, Špecialista technológ keramiky, kameniny a porcelánu, Špecialista vo výskume a vývoji vo výrobe stavebných materiálov, Hydrológ pre životné prostredie a vodné hospodárstvo, Organický chemik, Anorganický chemik, Fyzikálny chemik, Analytický chemik, Chemický špecialista vo výskume a vývoji, Špecialista ochrany životného prostredia v priemyselnej výrobe, Špecialista pre odpadové hospodárstvo, Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti odpadového hospodárstva, Špecialista kontroly kvality vôd, Projektový manažér. Absolvent študijného programu Chemické technológie - zameranie Manažment technologických procesov: - sa uplatní ako Chemický špecialista technológ, Riadiaci pracovník (manažér) v chemickej a farmaceutickej výrobe, Riadiaci pracovník (manažér) v hutníckej výrobe, Riadiaci pracovník (manažér) vo výrobe stavebných a žiaruvzdorných materiálov, Riadiaci pracovník (manažér) v sklárskej výrobe, Špecialista ochrany životného prostredia v priemyselnej výrobe, Špecialista pre odpadové hospodárstvo, Riadiaci pracovník (manažér) v oblasti odpadového hospodárstva, Riadiaci pracovník v potravinárskej výrobe (Manažér v priemysle), Riadiaci pracovník pre oblasť náberu a výberu pracovníkov (Manažér ľudských zdrojov), Riadiaci pracovník pre oblasť vzdelávania a rozvoja pracovníkov (Manažér ľudských zdrojov), Riadiaci pracovník pre oblasť starostlivosti o zákazníkov (Manažér ľudských zdrojov), Riadiaci pracovník pre stratégiu, Riadiaci pracovník v logistike, Riadiaci pracovník v oblasti cenotvorby (Finančný manažér), Projektový manažér, Odborný pracovník v oblasti úverov a ostatných bankových produktov, Špecialista v oblasti účtovníctva a finančnej kontroly, Odborný pracovník pre investičné činnosti v poisťovníctve, Poradca a predajca bankových produktov a služieb pre segment stredných klientov a mikropodnikateľov. Charakteristika povolaní je dostupná na stránke Sústavy povolaní (https://www.sustavapovolani.sk/).

Príklady úspešných absolventov

Príklady úspešných absolventov ŠP Chemické technológie: - regulačný špecialista (Ing. Štrbová - Henkel), technológ výrobných procesov (Ing. Fašková – Železiarne Podbrezová), R&D inžinier (Ing. Drexlerová - Biosynth s. r. o.), technológ na čistiarni odpadových vôd (Ing. Pastorek – Slovnaft a.s.), špecialista zabezpečenia kvality (Ing. Česáková - Hbm pharma), obchodný analytik (Ing. Safková – Slovnaft), odborný inžinier (Ing. Červenský, Ing. Kamocsai – Slovnaft), inžinier spoľahlivosti (Ing. Fukasová - ORLEN Unipetrol RPA), vedúca kontroly kvality výroby (Ing. Budiačová - TBB a.s.), výrobný technológ (Ing. Schneider – VUCHT), inžinier výrobnej technológie (Ing. Balážová – Schaeffler Skalica), PI procesný inžinier (Ing. Druga – Bekaert, BE), chemik špecialista a technológ (Ing. Ábel - Europur), technológ (Ing. Šopová - Tesgal), špecialista výroby (Ing. Vávrová – Holcim), špecialista bezpečnosť, požiarnu ochranu a risk manažment (Ing. Krejčí - Johns Manville Slovakia, a.s.), Business specialist (Ing. Kurčová – Shimadzu), personálny manažér (Ing. Kubašová – Slovnaft), projektový manažér (Ing. Dubeňová –Emerson s.r.o.), Supply Controlling (Ing. Kliman – Henkel Slovensko, spol s.r.o.), Senior manažér (Ing. Filip Orián – Dell s.r.o.).

Vyjadrenia zamestnávateľov, alebo regulátora

Zamestnávateľmi je kladne hodnotená pripravenosť absolventov študijného programu na prácu v ich spoločnostiach. Tiež sa oceňuje aplikovanie teoretických poznatkov pri riešení konkrétnych technických problémov. Zamestnávateľmi bola konštatovaná aj schopnosť samostatnej práce, ako aj práce v kolektíve. V prípade výskumných organizácií bolo konštatované, že absolventi nie sú pripravení viesť výskumný tím, čo je pochopiteľné, lebo na to slúži doktorandské štúdium. Absolventi však podľa zamestnávateľov dobre zvládajú prezentáciu svojich ideí, riešení a výsledkov a sú schopní sa v rámci samoštúdia v dostatočnej miere dopĺňať poznatky. Schopnosť inovatívnych ideí závisí od druhu zamestnania. Zamestnávatelia navrhujú väčšie prepojenie praxe s výučbou, napr. zaradením riešenia problémov z praxe priamo do pedagogického procesu.