Dobrý večer, sledujete Tému dňa. Témy maturitných písomiek zo slovenčiny poznali niektorí žiaci vopred. Objavili sa na internete v nedeľu večer. Takúto informáciu dostali viaceré médiá, medzi nimi aj naša televízia. Na internete zháňali študenti aj témy na písomky z cudzích jazykov. Ministerstvo školstva únik tém popiera. I napriek ubezpečeniu nie sú ani tohtoročné maturity bezchybné. Pripomeňme, že vlani ich poznačil škandál s chybnými testami z matematiky. Stovky maturantov protestovali proti vtedajšiemu ministrovi školstva Martinovi Froncovi a takmer 3 tisíc žiakov si písomku muselo zopakovať. Či hrozí niečo podobné aj tohtoročným maturantom, na to sa opýtame ministra školstva Lászlóa Szigetiho. Dobrý večer.
László Szigeti, minister školstva: "Dobrý večer prajem."
Pán minister, takže počuli sme aké informácie sa objavili, čo teda hovoria študenti, čo našli na internete. Hrozí teda, že by sa písomky zo slovenčiny museli opakovať?
László Szigeti, minister školstva: "V tejto nehrozí, že by museli opakovať písomnú prácu zo slovenského jazyka a literatúry a predpokladám, že ani v nesledujúcich dňoch takáto hrozba tu nebude pre našich žiakov. Ja si myslím, že to čo som dneska povedal na brífingu platí, písomná maturitná skúška zo slovenského jazyka je platná a nebudem sa opakovať."
Napriek tomu ako reagujete na tie informácie, že naozaj témy maturitných písomiek zo slovenčiny alebo niektoré témy boli na internete a boli na internete v nedeľu, takže niektorí žiaci sa mohli na tieto písomky pripraviť vopred?
László Szigeti, minister školstva: "Viete, ja by som to charakterizoval možno s tým, že bitke je každý generálom. My sme mali informácie už v nedeľu poobede, dokonca ma oslovili niektoré médiá, že vraj prenikli témy, žiaci sa dozvedeli témy, chceli odo mňa médiá, aby som potvrdil témy. Samozrejme, že som nemohol potvrdiť, pretože novinármi vymenované témy neboli totožné, identické s tými témami, ktoré boli na druhý deň."
Ale v každom prípade odmietate to, že by témy mohli uniknúť a že teda by mohli byť uverejnené na internete a zvýhodniť tak časť študentov?
László Szigeti, minister školstva: "Ja jednoznačne som presvedčený o tom, že k úniku z ministerstva školstva, zo Štátneho pedagogického ústavu jednoducho nemohlo dôjsť, pretože ten systém je zaistený, zabezpečený, prijali sme mnoho opatrení v tomto roku aby sa neopakovala situácia z vlaňajšieho roka."
Mohlo dôjsť k úniku tém zo strany škôl?
László Szigeti, minister školstva: "Nepredpokladám, že by riaditelia pristupovali nezodpovedne k týmto zvereným úlohám, ale viete, tam kde ľudský faktor má mimoriadny význam, nič sa nedá vylúčiť."
My máme v tejto chvíli na telefonickej linke jednu z maturantiek, je to Veronika. Želám dobrý večer do Nitry.
Z Nitry telefonuje:
maturantka Veronika: "Dobrý večer prajem aj ja."
Chcem sa spýtať na vašu konkrétnu skúsenosť pokiaľ ide teda o témy maturitných písomiek zo slovenčiny. Kolovali podľa tých vašich informácií na internete, prípadne boli totožné teda s tými, ktoré boli v pondelok na papieri a o ktoré ste teda nakoniec, o ktorých ste písali?
maturantka Veronika: "Dobrý večer pán minister."
László Szigeti, minister školstva: "Dobrý večer."
maturantka Veronika: "Témy kolovali celú nedeľu, však poznáte študentov, ako pred maturitou, strach, tréma, všetci sa báli či budú témy, či im sadnú. Celú nedeľu témy kolovali, kolovali úplne iné, kolovala vtáčia chrípka, olympijské hry, rôzne iné témy, večer o desiatej som sa išla osprchovať, v pohodičke pripraviť na maturity keď mi mamina prečítala 4 témy. Povedala som je, že už tieto 4 témy asi nebudú, veď nič by nemohlo uniknúť, po minuloročných maturitách je všetko perfektne strážené, tak som im nevenovala pozornosť a v pondelok ráno prídem do školy, pani profesorka triedna napísala na tabuľu 4 témy. Začínala prvou, nejako som spozornela, že veď túto tému som už niekde počula, už mi bola večer oznámená a keď pokračovala ďalšími tromi, tak to boli presne tie isté, čo sa večer o desiatej hodine objavili na internete."
Ak by som teda to mohla posunúť ďalej, máte také informácie, že niektorí študenti si napríklad napísali vopred koncepty alebo teda že boli na tieto témy vopred pripravení?
maturantka Veronika: "Áno, mám aj takú informáciu, pretože nie je možné, aby študent napísal sloh za hodinku, mal to prepísané na koncept, na čistopis a boli aj žiaci, ktorí si priniesli do školy napísané koncepty z domu a prepísali to už len do formálnej stránky."
Aj to nejakým spôsobom učitelia odhalili alebo sa teda žiakom podarilo takýmto spôsobom dá sa povedať, že podvádzať na maturitných písomkách?
maturantka Veronika: "Myslím si, že to odhalené nebolo."
Ešte sa posuňme zasa o kúsok ďalej, pretože objavili sa aj také informácie, že teda študenti začali okamžite zháňať aj témy napríklad písomiek z cudzích jazykov alebo z matematiky, kde tiež sú centrálne písomky. Kolujú aj takéto témy po internete?
maturantka Veronika: "Z matematiky o tom neviem, že by kolovali. Z angličtiny to sú, myslím si, že nekolujú konkrétne témy, ale dohady študentov čo by mohlo byť."
Takže nie je to nič konkrétne?
maturantka Veronika: "Nie, z angličtiny mám pocit, že nič konkrétne nekoluje."
Ak by som sa teda spýtala ešte na pocity, ktoré máte teda zo skúšky dospelosti do týchto chvíľ?
maturantka Veronika: "Do týchto chvíľ nemám veľmi dobré pocity z maturitnej skúšky, pretože si nemyslím, že sme mali všetci rovnaké podmienky vzhľadom na to, že niektorí sa pripravovali už vopred a iní tie témy videli prvýkrát v pondelok a nemám pocit, že by mi maturita k niečomu pomohla. Musím ju mať keď sa nedostanem na vysokú školu, ale vysoké školy ju neakceptujú, takže nemám pocit, že by mi nejako pomohla."
My budeme o tom tiež o týchto vlastne problémoch pokiaľ ide o akceptáciu vysokými školami hovoriť s pánom ministrom. Ja vám v tejto chvíli veľmi pekne ďakujem za vstup do Témy dňa. Želám veľa šťastia aj na ďalších maturitných skúškach.
maturantka Veronika: "Ďakujem veľmi pekne. Dopočutia, príjemný večer."
Pán minister, ako reagujete teda na takéto slová? Je to konkrétna skúsenosť a naozaj to môže spochybniť nejakým spôsobom dôveryhodnosť a tiež aj dôveru vlády v ľudí voči inštitúciám a voči teda pravidlám fair-play.
László Szigeti, minister školstva: "Áno, každoročne keď sú maturitné skúšky, hlavne keď je písomná časť maturitnej skúšky, to bolo aj v tej dobe keď som ja maturoval, objavujú sa rôzne informácie a fámy o tom, že aké budú témy. Ja mám tutovky, niekto tvrdí, že on má tutovky. Aj v tomto prípade mám také informácie, že sa objavilo na internete niekoľko desiatok rôznych tém. Spomínal som, že aj na mňa sa obrátili z istých médií či to viem potvrdiť, vyvrátiť. Samozrejme, že som vyvrátil, že tie témy nimi spomínané nie sú identické s tými témami, ktoré budú v pondelok na písomných maturitných skúškach zo slovenského jazyka. Neviem si vysvetliť akým spôsobom sa dostali tie témy k tej žiačke, ktorá podala túto informáciu, ale každopádne je to zaujímavá informácia. Neviem prečo sa neozvali rodičia, prípadne študenti skôr, pretože keď už sme po všetkom, keď už je po maturitných skúškach, tak veľmi ťažko sa zasahuje do celého systému."
Budete nejakým spôsobom tú situáciu alebo teda únik tém prešetrovať, kto by teda prípadne poniesol zodpovednosť ak by sa preukázalo, že témy medzi študentov prenikli?
László Szigeti, minister školstva: "Samozrejme je to našou povinnosťou, aby sme situáciu prešetrili. Teraz zrejme neviem k tomuto dať nejaké ďalšie informácie, či už sme na stope alebo získali sme nejaké podrobnejšie informácie. Samozrejme tak ako som to naznačil, v priebehu včerajšieho dňa, keď sa písala táto maturitná skúška, my sme nedostali žiadne také informácie, ani na ministerstvo, ani na Štátny pedagogický ústav, dokonca ani krajské školské úrady nám neavizovali žiadne rušivé momenty, zo žiadnych škôl sme nedostali žiadne informácie, že by boli žiaci používali rôzne pomôcky alebo že by sa prejavili takým spôsobom, že majú známe jednotlivé témy."
Posuňme sa teda ďalej, pretože už sme to aj v úvode relácie spomínali, že vlani štart nových maturít poznačil relatívne veľký škandál, pretože časť študentov vtedy musela opakovať testy z matematiky na tej vyššej úrovni. Čo sa vlastne teda prijalo aj pod vedením ešte vtedajšieho ministra školstva Martina Fronca na to, aby takýto problém sa tento rok nezopakoval?
László Szigeti, minister školstva: "No prijali sa rôzne opatrenia, predovšetkým sme posilnili Štátny pedagogický ústav aj infraštrukturálne, aj personálne, aj finančne, vytvoril sa špeciálny útvar na Štátnom pedagogickom ústave a tento nový útvar má za úlohu pripraviť tohtoročné maturitné skúšky. Posilnili sme tento útvar personálne, finančne, zakúpila sa nová technika, takzvané certifikované počítače."
Takže garantujete, že pokiaľ ide o ďalšie testy, napríklad z matematiky a potom teda z ďalších cudzích jazykov, že nedôjde jednak k úniku a jednak teda k takým chybám, akých sme boli svedkami vlani?
László Szigeti, minister školstva: "Viete, to je príliš silné slovo garantovať niečo, pretože neviem čo ma čaká zajtra, ale mám dôveru voči Štátnemu pedagogickému ústavu a jednoznačne vylučujem možnosť úniku nejakých informácií, pretože myslím si, že tie opatrenia, ktoré boli prijaté, spôsob zabezpečenia jednotlivých tém, zásielok a tak ďalej, bolo na takej úrovni, že jednoducho neviem si predstaviť akým spôsobom mohlo dôjsť k úniku informácií."
Uvidíme, budeme sa ešte ďalej rozprávať. Už to vlastne naznačila naša diváčka, že problémom maturity je aj tá skutočnosť, že ju zatiaľ vysoké školy veľmi neakceptujú. My máme v tejto chvíli na telefonickej linke prezidenta Slovenskej rektorskej konferencie, Vladimíra Báleša. Dobrý večer.
Telefonát:
Vladimír Báleš, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, Bratislava: "Dobrý večer prajem."
Pán Báleš, skúste povedať tie hlavné dôvody, prečo vysoké školy vo všeobecnosti nemajú zatiaľ k výsledkom externej maturity, teda tej, ktorá je jednotná pre celé Slovensko, prečo zatiaľ nemajú teda dôveru?
Vladimír Báleš, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, Bratislava: "Pani redaktorka, ja by som to nepostavil takto, pretože my sme si v Slovenskej rektorskej konferencii urobili určitý prieskum a z 23 vysokých škôl, teda 20 verejných a 3 štátnych, bude 10 prihliadať na výsledky maturity na všetkých svojich fakultách. Tri z nich budú brať do úvahy výsledky maturity na väčšine fakúlt a 5 verejných vysokých škôl zohľadní maturitu len na niekoľkých fakultách. Ako príklad môžem uviesť, že v Slovenskej technickej univerzite, kde som rektorom, 6 zo 7 fakúlt výrazne prihliada na výsledky tejto maturity, ba dokonca len na základe výsledkov tejto maturity prijímame študentov u nás na Slovenskú technickú univerzitu. Takže je to možno trošku možno nie presná informácia."
Napriek tomu časť vysokých škôl výsledky maturity neakceptuje. V ich prípade čo je teda tým hlavným argumentom, prečo nechcú výsledky maturity brať do úvahy?
Vladimír Báleš, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, Bratislava: "Áno. Častokrát je výber predmetov maturitnej skúšky zo strany študentov veľmi účelový a nie vždy sa zhoduje s tými predmetmi, ktoré daná vysoká škola má na tých pohovoroch. Na druhej strane však treba otvorene povedať, že aj vysoké školy by mali viac sa zaujímať o maturity, najmä typu A a možno aj včas zverejniť, trošku včas zverejniť podmienky prijatia s ohľadom na výsledky maturitnej skúšky a výber predmetov tejto maturitnej skúšky."
Pán Báleš, ak vezmeme do úvahy problémy, ktoré boli minulý rok, informácie, ktoré sa objavili tento rok pokiaľ ide o maturitu, máte dôveru v tento systém alebo kde vidíte ešte rezervy, čo by sa mohlo v tomto novom systéme maturít vylepšiť?
Vladimír Báleš, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, Bratislava: "No viem si to predstaviť, to čo som vám už povedal, že by vysoké školy zverejnili trošku skôr podmienky prijatia s pohľadom na výsledky maturitnej skúšky. Myslím si, že vysoké školy budú to mať jednoduchšie, budú mať jednoduchšiu situáciu ak budú prijímať svojich poslucháčov na základe výsledkov maturitnej skúšky, ale aj výsledkov počas celého štúdia. Tu treba povedať, že mnohé vysoké školy volia takú filozofiu, že skôr zoberú väčší počet do prvých ročníkov bakalárskeho štúdia a potom počas toho štúdia sa ukáže, či daný adept zvládne vysokoškolské štúdium na vysokej škole alebo nie. Toto si myslím, že je oveľa spravodlivejšie ako na základe stresujúcej prijímacej skúšky vybrať príslušných adeptov štúdia."
To bol prezident Slovenskej rektorskej konferencie Vladimír Báleš. Ja vám ďakujem za vstup do témy dňa. Dopočutia.
Vladimír Báleš, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, Bratislava: "Ďakujem, dopočutia."
Pán minister, otázka na vás. Budete sa snažiť nejakým spôsobom vysokým školám aj diktovať, aby mali naozaj povinnosť zohľadňovať výsledky maturitnej skúšky alebo si myslíte, že tak ako je ten systém nastavený, že je to dostačujúce?
László Szigeti, minister školstva: "Ministerstvo školstva nemá možnosť, nemá právo diktovať vysokým školám, ale myslím si, že tá skutočnosť, že takmer polovica našich vysokých škôl už v tomto školskom roku mieni akceptovať výsledky našich maturitných skúšok svedčí o tom, že filozofia, skutočnosť, že sme zaviedli nový systém, novú formu maturitnej skúšky je dobrým signálom aj pre našich stredoškolákov, aj si myslím, že pre naše univerzity."
Zaznieva to ale zo strany vysokých škôl, najmä tie, ktoré nie sú teda technicky zamerané, že okruh predmetov, z ktorých sa centrálne maturuje, je zatiaľ úzky, pretože je to matematika a potom je to niekoľko cudzích jazykov, takže ako bude vyzerať teda tá budúcnosť, budú sa predmety pridávať?
László Szigeti, minister školstva: "Áno, zatiaľ je to matematiky, cudzie jazyky. Na budúci rok chceme zaviesť externú formu maturitnej skúšky aj z vyučovacieho jazyka, to znamená, že zo štátneho jazyka, slovenský jazyk a literatúra, národnostných školách vyučovací jazyk a následne v ďalšom období, pravdepodobne v ďalšom roku by sme chceli zaviesť niektorý zo skupiny predmetov prírodovedných."
Pokiaľ ide o humanitné predmety, napríklad dejepis alebo náuka o spoločnosti?
László Szigeti, minister školstva: "Samozrejme, že uvažujeme aj o tom, len musíme si uvedomiť jednu vec. Pokiaľ by sme príliš rozšírili paletu predmetov, tak nesmieme zabudnúť na to, že v tomto prípade maturitné skúšky by mohli trvať možno viac ako 2 týždne. Musíme si to zvážiť poriadne ako budeme postupovať a aké predmety budeme zavádzať v budúcnosti."
Dotknime sa ešte toho, že maturita je rozčlenená na dve úrovne v tom novom systéme, úroveň A je vyššia, úroveň B je základná. Ak sa pozrieme na čísla, koľko žiakov si zvolilo tú vyššiu úroveň, tak čo nám povedia?
László Szigeti, minister školstva: "Áno. Čo sa týka tejto záležitosti mám pozitívnu správu v tom, že v tomto roku si zvolilo viac žiakov A-úroveň, konkrétne z anglického jazyka o 720 žiakov, z nemeckého jazyka o 350 a z matematiky o niečo viac ako 1000 žiakov si zvolilo v tomto roku A-úroveň. To znamená, že zrejme tým stredoškolákom, maturantom je jasné, že je lepšie si vybrať vyššiu úroveň, pretože môže to byť istý vstup na vysoké školy."
Dotknime sa ešte cudzích jazykov. Spomínali sme teda, že sa maturuje z rôznych cudzích jazykov a pokiaľ ide o nejakú motiváciu študentov dobre zmaturovať, má pre nich ministerstvo školstva niečo pripravené?
László Szigeti, minister školstva: "Áno. V rámci projektu Minerva uvoľníme značnú finančnú čiastku pre tých maturantov, ktorí mienia získať medzinárodne uznávané certifikáty z jednotlivých cudzích jazykov. Podmienka je to, aby úspešne zvládli maturitu, samozrejme úroveň A a získali minimálne 67 %. Týmto žiakom uhradíme certifikát v hodnote 3 tisíc korún a uvažujeme, že by sme to poskytli zhruba 50 tisíc žiakom, teda študentom."
Kedy budú študenti poznať výsledky a vedieť teda ako v maturite obstáli a či teda majú šancu aj na takúto podporu?
László Szigeti, minister školstva: "Výsledky by mali byť známe do 12. mája, samozrejme záleží od konkrétneho výsledku a samozrejme od toho, či chcú získať ten spomínaný medzinárodný certifikát."
Pán minister, ja vám v tejto chvíli veľmi pekne ďakujem. Dúfajme teda, že sa neobjavia už ďalšie informácie o tom, že sú problémy s testami, tak ako to bolo minulý rok alebo v týchto dňoch. Ďakujem pekne, dovidenia.
László Szigeti, minister školstva: "Ďakujem pekne, dovidenia."
PUBLIKOVANÉ 4. apríl 2006