Kórejský topmanažment automobilky Kia Motors Slovakia obieha slovenské vysoké školy. Napĺňa si databázy pre nábor do fabriky v Žiline. Minulý týždeň strávila delegácia firmy deň na Slovenskej technickej univerzite (STU) v Bratislave, týždeň predtým bola na Žilinskej univerzite. Okrem rektorov a dekanov sa manažéri automobilky stretli aj so študentmi.
Pri prezentácii stavili na imidž zodpovednej a dynamickej spoločnosti, ktorá chce prispieť k rastu Slovenska. A záleží jej na tom, aby mala čo najlepších zamestnancov a aby im ponúkla čo najlepšie podmienky. Pred tým, ako v jednej z prednáškových miestností Strojníckej fakulty STU odzneli prvé konkrétne informácie, ľudia z Kie pustili študentom štvrťhodinové reklamné video s ukážkami z kórejských fabrík automobilky. Medzitým prišli z obeda s rektorom STU viacerí kórejskí manažéri a celú prezentáciu zažili z prvej lavice. Po tom, čo sa študenti dozvedeli základné údaje, prišiel čas na ich otázky. Máte záujem aj o mňa? Čo mi ponúknete za to, že odídem pracovať do Žiliny? Kedy začnete prijímať ľudí? Najžiadanejším mužom tak bol HR špecialista Kie na Slovensku Marián Lakatoš.
Kórejčania už v Žiline
Kia zatiaľ zamestnáva 53 Slovákov a 56 Kórejčanov - manažérov. V súčasnosti sú už na Slovensku všetci expatrioti, ktorí budú v žilinskej fabrike pôsobiť dlhodobo. Po tom, čo výroba nabehne do štandardných podmienok a Slováci získajú potrebné zručnosti, sa začnú právomoci a zodpovednosť presúvať z kórejských na slovenských manažérov. Kórejčania budú odchádzať. V Kii očakávajú, že sa tak stane o pár rokov. Podobný model s francúzskymi manažérmi zavádza v Trnave i PSA.
Väčšina Slovákov v Kii zatiaľ pracuje v administratíve, kórejským kolegom Slováci pomáhajú s adaptáciou v novej krajine. V Žiline sa podľa vedúceho oddelenia komunikácie Kie Dušana Dvořáka zbehli ľudia z celého Slovenska vrátane košického regiónu a Bratislavy. Robotnícke miesta však chce firma obsadzovať hlavne ľuďmi z okresov v žilinskom okolí, z lokalít s vysokou nezamestnanosťou.
V súčasnosti sú už v automobilke vytvorené všetky dôležité oddelenia vedené kórejskými manažérmi. Takmer všetci majú niekoľko slovenských zamestnancov na pozíciách asistentov a špecialistov. Dokonca je v Kii aj prvý slovenský manažér. V blízkom čase má pribudnúť niekoľko ďalších, budú priamo zodpovedať za jednotlivé pracoviská.
Až do roku 2010
Do konca roka by sa mala Kia rozrásť na päťsto ľudí, najväčší nápor na nábor pracovných síl príde počas nasledujúcich dvoch rokov. Zatiaľ si ho zabezpečuje firma sama, oslovila však už niektoré personálne spoločnosti. Bude ich potrebovať najmä pri najmasovejšom recruitmente a pri obsadzovaní vysoko špecializovaných pozícií ako konzultant pre SAP moduly, programátor či špecialista do výroby. Automobilka spolupracuje aj so žilinským úradom práce, s jeho pomocou už získala niekoľko ľudí do administratívy. Čas úradu práce príde hlavne pri nábore robotníkov.
V Kii by malo cieľovo pracovať do tritisíc ľudí. "Náborový plán máme rozpracovaný až do roku 2010, no v posledných rokoch budeme prijímať už len pár nových zamestnancov," hovorí M. Lakatoš. Z celkového množstva by malo byť zhruba sedem percent riadiacich pracovníkov vrátane stredného manažmentu a administratívy, zvyšok budú zamestnanci vo výrobe či doplnkových službách. Predpokladanému počtu dva a pol tisíca robotníkov by malo stačiť aj stredoškolské vzdelanie. U majstrov či vedúcich zmien bude bakalársky titul výhodou. Ľudí s diplomom tak bude od tristo do päťsto.
Na vzdelávanie aj z vlastných
Pre absolventov univerzít v Kii pripravili najmä pozície špecialistov. Miesto si nájdu v lisovni, karosárni, lakovni, pri montážnej linke alebo pri výrobe motorov. Uplatniť sa môžu i v administratíve a v oblasti nákupu, zabezpečovania materiálov, logistike, v manažmente výroby či pri kontrole kvality a colnej deklarácii.
Všeobecné požiadavky na budúcich zamestnancov automobilky obsahujú angličtinu slovom aj písmom, prácu s počítačom a zručnosti ako zmysel pre tímovú prácu či schopnosť pracovať vo viackultúrnom prostredí. Keďže celý podnik bude používať aplikácie SAP, výhodou budú znalosti SAP. Automobilka zohľadní u absolventov i referencie od ich profesorov.
Z päťstovky zamestnancov, ktorých Kia tento rok prijme, pošle viac ako polovicu na dvojmesačné odborné školenie priamo do Kórejskej republiky, kde má tri veľké fabriky aj s výskumnými a vývojovými centrami. Tréningy zručností budú prebiehať na Slovensku. D. Dvořák tvrdí, že Kia použije na vzdelávanie zamestnancov aj vlastné prostriedky, nielen príspevok od slovenskej vlády.
Čo mi ponúknete?
Záujem vysokoškolákov o prácu v žilinskej automobilke v Bratislave pochopiteľne neprekročil ten v Žiline. Na STU sa do prednáškovej sály prišlo pozrieť a popýtať približne sto mladých vrátane pár dievčat, na Žilinskej univerzite ich bolo podľa M. Lakatoša trikrát viac. Preto ani neprekvapuje otázka jedného študenta, čo bude mať Bratislavčan z toho, keď odíde robiť do Žiliny. "Pokiaľ nenabehne výroba, dostane len to, čo mu ponúka Zákonník práce. No pripravujeme systém benefitov a sociálnu politiku, spustíme ich spolu s výrobou," spresnil M. Lakatoš. Vo fabrike sa bude hodnotiť výkon každého jedného zamestnanca dvakrát do roka. Najlepší budú odmenení. Prvé takéto hodnotenie sa zrealizovalo už vlani. V čase, keď sa Kia rozhodovala o umiestnení svojej fabriky v Európe, dostala od agentúry SARIO podhodnotené mzdové prieskumy. Skutočné platové požiadavky v regióne boli vyššie. Podľa D. Dvořáka však táto nepresnosť veľké problémy nenarobila, pretože Kórejčania sa nespoliehali iba na SARIO. Kontaktovali aj úrad práce, iné kórejské spoločnosti pôsobiace na Slovensku, robili si prieskum v okolitých krajinách.
Ukázali im produkt
"Ukázali sme im, aký produkt - študenta - im môžeme vychovať a v akých podmienkach," povedala o návšteve Kie vedúca oddelenia vzdelávania STU Daniela Kráľovičová. Podľa nej automobilka zatiaľ žiadnu bližšiu spoluprácu s STU nedohodla. Univerzita je jej schopná vyjsť v ústrety úpravou študijných programov a výchovou absolventov podľa požiadaviek.
Prvá úroveň spolupráce Kie s univerzitami sa podľa D. Dvořáka zameria na výber vhodných zamestnancov z radov študentov. Neskôr sa môže rozšíriť aj do oblasti špecifickej prípravy študentov na prácu v Kii, spoluprácu pri príprave učebných osnov či podpore študentov pri príprave diplomových prác. "S postupným zavedením výroby je možné spolupracovať aj pri riešení technických problémov, spoločnom výskume či rozvoji vzdelávania," predpokladá D. Dvořák. Okrem vysokých škôl automobilka oslovuje a chce spolupracovať aj s priemyslovkami a učilišťami.
Zuzana Horníková