Prejsť na obsah
Verejnosť

Slovenská technická univerzita nechýbala na úvodnom podujatí 10. ročníka Noci výskumníkov 2016. Fakulta informatiky a informačných technológií s Fakultou elektrotechniky a informatiky a Fakultou chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave pripravili 11 zaujímavých vedecko-technických experimentov pre návštevníkov počas Dňa otvorených dverí Volkswagenu Slovakia. Akcia sa konala 29. 5. 2016. Tisícky návštevníkov od najmenších drobcov až po seniorov mali možnosť vidieť vedcov STU v akcii.

Na akcii sme predstavili nasledovné experimenty/expozície:

Zábava počas cestovania – FIIT STU

Aj vy sa pri cestovaní nudíte? Počas akcie ste mali možnosť vzhliadnuť, ako funguje multimediálny systém pre autobusovú dopravu, ako sa zabávať počas jazdy. Predstavená bola aj novinka – správa prepravných vozidiel a komunikácia dispečingu s profesionálnymi vodičmi. Vodiči nie sú len monitorovaní, ale získavajú aj informácie, ktoré im môžu pomôcť pri vykonávaní ich práce. Predvedená bola aj ukážka multimediálneho rozhrania, ktoré používa jeden súkromný dopravca na Slovensku.

Kam sa skryl? - FIIT STU

Neviete, kde ste si nechali kľúče? Kabelku? Neviete v nákupnom centre nájsť cestu k obľúbenému obchodu alebo konkrétne oddelenie, či tovar? Hľadáte niečiu kanceláriu / ordináciu v komplexnej budove a máte pocit, že ste sa za prvým rohom stratili? Zabudli ste, kde v krytom parkovisku parkujete? Toto všetko je riešiteľné pomocou majáčikov (beacons). Aj to bolo možné si vyskúšať, ako nájsť majáčik svojím mobilom. Koniec blúdeniu a hľadaniu!

Vyhni sa výtlkom - FIIT STU

Rozbité cesty sú pre každého šoféra pohromou. Niekedy sa však výtlkom dá vyhnúť, ak by nás na ne upozornila navigácia. Mobilná aplikácia z „dielne“ STU automaticky deteguje výtlky, zaznamenáva ich do databázy a zobrazuje šoférom ich polohu v mape. Šetríme svoje autá a cestárom povieme, kde majú zasahovať.

Personalizovaný obsah info - obrazoviek podľa GSM identifikácie - FIIT STU

V pobočke banky vás bez priloženia odtlačku prsta, stlačenia tlačidla, či inej akcie privíta obrazovka a oznámi vášmu bankárovi, že ste prišli. Ako? Vďaka zdetegovanému mobilnému telefónu na základe GSM signálu. Sci-fi? Realita so systémom na automatické rozpoznanie používateľa vďaka jeho telefónu a manažment obsahu obrazoviek cez sieť.

Šachové turnaje - FIIT STU

Máte radi šach, hru kráľov? Predstavili sme revolučný systém na organizáciu šachových podujatí. Mali ste možnosť vidieť, ako vyzerá hranie šachu pomocou webkamery a automatického rozoznávania obrazu a systém, ktorý predstavuje budúcnosť šachových turnajov. Vďaka nemu už nezmeškáte žiadny turnaj vo vašom okolí a budete sa môcť lepšie pripraviť na svojich súperov. Ak ste doteraz šach nehrali, mohli ste sa naučiť, ako začať a môcť svoju výkonnosť porovnať so šachovými veľmajstrami pomocou prehľadných interaktívnych grafov.

Korektné sedenie za počitačom - FIIT STU

Už sa vám niekedy stalo, že po dlhšej práci s počítačom ste sa cítili unavene a rozbolel vás chrbát alebo krk? V ďalšej expozícií bola predstavená aplikácia Spine Hero, ktorá sa stará o vaše zdravie pri práci s počítačom. Využíva na to kamery, používané v hernom priemysle a dokáže rozpoznať, či sedíte správne. Ak sedíte vykrútený ako paragraf alebo príliš dlho, upozorní vás na to a tak postupne zlepšuje vaše návyky sedenia. Seďte ako hrdina, cíťte sa ako hrdina!

UXI Lab: Laboratórium, ktoré treba zažiť - FIIT STU

Prídete na stránku, klikáte, skrolujete, no nie a nie nájsť to, čo potrebujete. Ak sa vám to aj podarí, je to na veľa klikov. Znie vám to povedome? A dá sa s tým vôbec niečo spraviť? Mohli ste sa pozrieť, ako sa meria používateľský zážitok a ako sa dá nazrieť do hláv používateľov.
Na vlastné oči/hlavu/kožu zistiť, ako fungujú najmodernejšie senzory na sledovanie pohľadu a aktivity mozgu (EEG), a ako sa dajú využiť napr. na meranie kognitívnej záťaže, testovanie schopností vizuálneho hľadania a určovanie emócií, a načo je to vlastne všetko dobré.

Eyeblink, žmurkáte dosť? - FIIT STU

Zdravý človek žmurká 10 až 15-krát za minútu. Človek pracujúci často s počítačom žmurká aj
o polovicu menej, čo spôsobuje tzv. syndróm suchého oka (suchosť, bolesť, pálenie, trenie,
či červené oči...). Ako si môžete žmurkanie zmerať? Pomocou jednoduchého programu Eyeblink. Využívajúc kameru, Eyeblink meria frekvenciu žmurkania používateľa a ak je potrebné, “trénuje” ho žmurkať viac. Každý si mohol zadarmo merať frekvenciu žmurkania a zistiť predispozíciu pre syndróm suchého oka. Cieľom bolo dokázať, že frekvenciu žmurkania je možné zvýšiť vizuálnym vnemom.

Robotika okolo nás - FEI STU

Príďte sa zabaviť do stánku s úžasnými robotmi. Stánok ponúkal ovládanie robota pohybmi, alebo pohľad ako a čo robot vidí, kreslenie obrazov pomocou robota IRB120, inovatívny mechatronický koncept guľového robota, kráčajúce roboty - Bioloid GP, hexapod a NAO, či ukážky online navádzania zváracieho robota pomocou snímača M2iLAN. Ale aj robota Androvera, najnovší silovo-momentový snímač z dielne spoločnosti OptoForce, laserové skenery typu Sick, RPLidar alebo virtuálne riadenie robota iRobot Create pomocou okuliarov.

Prvý slovenský ľahký terénny automobil - FEI STU

Prezentácia najnovšej technológie prepojenia akumulátorov a superkondenzátorov pre elektromobil. Toto prepojenie umožňuje využívať maximálne výkony pohonného systému pre dynamiku jazdy a efektívne využívať rekuperáciu počas  brzdenia.

Motoveda – motivujúca veda -  FCHPT STU

V expozícii ste mohli objaviť zábavné chemické a fyzikálne pokusy demonštrujúce javy, ktoré sa využívajú v automobilovom priemysle. Vidieť napr. gyroskopický efekt, zákon zachovania momentu hybnosti, princíp fungovania vznetového motora - zapaľovací piest používaný na zakladanie ohňa už začiatkom 19. storočia ešte pred vynájdením vznetového motora, premeniť meď na falošné striebro a potom zlato (zinkovanie, kt. sa využíva na ochranu karosérií pred koróziou) a na vlastnej koži zažiť vybuchujúce vodíkové bubliny (vodík sa využíva pri zváraní alebo na vodíkový pohon áut). Mali ste možnosť zistiť, prečo generátory HHO plynu sú podvod a prečo nemôžu mať efekt na spotrebu automobilu.

Foto: Miroslav Mihalik