Prejsť na obsah
Verejnosť

 Študenti Fakulty informatiky a informačných technológií STU sú opäť vo finále medzinárodnej súťaže Imagine Cup! Tím LeapKin vyvíja počítačové hry pre deti s obmedzenými schopnosťami pohybu. Práve postúpil do finále. V súťaži je aj ďalší tím študentov STU. Projekt  „Real Deal“ prináša technologickú novinku – lacné 3D skenovanie interiérov. Boduje v súťaži o podnikateľský nápad a má šancu zmeniť sa na start-up.

Na prestížnej medzinárodnej súťaži študentov informatiky Imagine Cup minulý rok bodoval Speekle. Program, ktorý pomáha logopédom a učí deti správnu výslovnosť. Študenti FIIT STU so Speeklom vyhrali aj súťaž o Podnikateľský nápad roka a projekt premenili na start-up.

Tento rok v Imagine Cup súťažia až dva projekty študentov Fakulty informatiky a informačných technológií STU. A oba bodujú! Real Deal sa dostal medzi 10 najlepších v sprievodných súťažiach Imagine Cup Blueprint Challenge a UX Challenge. V tej prvej porota hodnotí práve podnikateľský potenciál a scenáre využitia v praxi. V druhej ide o technické spracovanie.

Kým projekt Real Deal súťaží v kategórií Innovation, druhý tím z Fakulty informatiky a informačných technológií STU boduje v kategórií sociálne orientovaných projektov World Citizenship. Porota ho posunula do finále svetovej súťaže

V tíme Real Deal sú študenti Filip Mikle, Matej Minárik, Juraj Slavíček a Martin Tamajka. Skenovanie interiéru riešia pomocou zariadenia Kinect, ktorému však pridávajú ďalšie funkcionality. Zároveň vyvíjajú softvér, ktorý umožní spájať zozbierané údaje a snímky a zredukovať rozsah tak, aby bol publikovateľný na webe. A v druhom kole umožnil zákazníkom jednoduché ovládanie 3D modelu.

 „Vyvíjame lacné zariadenie na 3D skenovanie interiérov. Ak sa s našou technológiou poprechádza realitný maklér po byte, zariadenie a softvér vytvorí 3D model a upraví ho do podoby a veľkosti, ktorú možno zverejniť na webe. Ďalšie funkcie systému by mohli rozšíriť ponuku realitných kancelárii. Systém by totiž umožňoval zákazníkom, ktorí prejavia o kúpu bytu či domu záujem, „pohrať sa“ s interiérom a priestor si upravovať - vymeniť nábytok, zmeniť farby, posunúť steny,“ hovorí Jakub Šimko, ktorý vedie tím študentov.

V prvej hre tímu LeapnKin ovláda hráč jemným pohybom ruky lietadlo pri lete v členitom priestore kameňolomu. Spoluhráč pohybom zápästia ovláda streľbu. Študenti Kamil Burda, Rudolf Grežo, Marek Hasin a  Lukáš Kohútka pripravujú aj hru, ktorá bude simulovať uchopenie predmetov, čo je tiež jeden z častých cieľov terapie u týchto pacientov. Tím konzultuje vývoj hier s fyzioterapeutkami z Detského centra Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.

„Vyvíjame terapeutické hry pre deti s pohybovým postihnutím. Cieľom je podporiť u nich rozvoj hrubej aj jemnej motoriky a prínosom je aj podpora sociálneho kontaktu. Keďže tieto deti majú menšie možnosti stretávať sa s rovesníkmi, naše hry vyžadujú spoluprácu aspoň dvoch hráčov. Herná platforma, ktorú vyvíjame, bude zároveň zdrojom informácii pre terapeutov. Cieľom je, aby vyhodnocovala progres hráčov, zlepšenia ich pohybov a pohyby bez zaváhania,“ hovorí Martin Nagy, ktorý vedie študentský tím.

Na Slovensku sa tento rok neuskutočnilo národné kolo Imagine Cupu, takže slovenské tímy mali situáciu ťažšiu – do súťaže sa zapojili online a do finále sa tak prebojovali v oveľa početnejšej medzinárodnej konkurencií.

Aj keď absolútni víťazi Imagine Cupu budú tento rok známi až v lete, projekty študentov FIIT STU tak už teraz dokazujú, že majú šancu na úspech v praxi. Študenti pri ich realizácii spolupracujú s biznis sférou a odborníkmi. Potvrdzujú, že vzdelávanie prostredníctvom výskumu a praxe sú prioritou Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Tím LeapKin:

hra pre deti s obmedzenymi schopnostami pohybu

hra pre deti s obmedzenymi schopnostami pohybu

Tím Real Deal:

real deal tim