Pracovný program konferencie
9:00 - 10:30 Blok: Vízia
Vízia pre vzdelávanie, vedu a inovácie
Dr. h. c. prof. h. c. prof. Dr. Ing. Oliver Moravčík
Rektor STU
Prečo by sme mali vyučovať vedu v materských školách a technologické podnikanie na univerzitách
Profesor Dan Shechtman
Nositeľ Nobelovej ceny za chémiu
Profesor materiálovej vedy na Technion – Izraelskom technologickom inštitúte
Profesor Iowskej štátnej univerzity
Profesor Dan Shechtman: Prečo by sme mali vyučovať vedu v materských školách a technologické podnikanie na univerzitách
Profesor Shechtman je hlavným rečníkom konferencie a jej čestný hosťom.
V roku 2011 Dan Shechtman získal Nobelovu cenu za chémiu za objav kvázikryštálov. V inteview pre Chemistry World v roku 2023 povedal: „Mojím detským snom bolo stať sa strojným inžinierom ako Cyrus Smith v knihe Julesa Verna Tajomný ostrov. V knihe skupina uviazla na pustom ostrove a inžinier Cyrus Smith dokázal z ničoho vytvoriť všetko potrebné. Bol mojím idolom. Myslím, že som mohol byť dobrým strojným inžinierom, ale nezohnal som prácu a osud ma zaviedol na iné miesto. Takže ak si nenájdete prácu, nie je to nevyhnutne zlé.
Dan Shechtman je profesorom na Iowskej štátnej univerzite a emeritným profesorom na Technion – Izraelskom technologickom inštitúte, kde okrem iného dvadsaťsedem rokov prednášal technologické podnikanie. Je neúnavným popularizátorom vedy a inovácii vo vzdelávaní. Podľa profesora Shechtmana je prosperita krajín založená na vytvorení dobrých podmienok pre „technologické podnikanie“. Základom takéhoto prostredia je systém vzdelávania založený na prírodných, technických odboroch a vede. Názov "hry" je motivácia. Ak budú schopní ľudia s dobrými znalosťami motivovaní k podnikaniu, môže sa začať proces, ktorý bude znamenať obrovský rozdiel v živote krajiny.
Profesor Shechtman je čestným členom mnohých odborných spoločností po celom svete a získal čestné doktoráty mnohých svetových univerzít. Vedecká rada STU schválila návrh rektora na udelenie profesorovi Danovi Shechtmanovi titul doctor honoris causa. Slávnostné zasadnutie Vedeckej rady pri príležitosti udelenia čestného titulu sa uskutoční 6. novembra 2024.
Chemistry World, 24. február 2023. Zdroj: ttps://www.chemistryworld.com/culture/dan-shechtman-cyrus-smith-was-my-idol/4016941.article. Photo: Izrael Institut of Technology.
Čo umožní EULiST?
Panelová diskusia
Moderuje: prof. Ing. arch. Ľubica Vitková, PhD.
Prorektorka pre zahraničné vzťahy a styk s verejnosťou STU
Členka Správnej rady EULiST
11:00 - 13:10 Blok: Trendy
Zmeny inžinierského vzdelávania pre zvládanie súčasných a budúcich výziev
Dr. Nagy Balázs Vince
Prezident Európskej spoločnosti pre inžinierske vzdelávanie (SEFI)
Docent na Budapeštianskej univerzite technológie a ekonómie
Člen výkonnej rady Európskej aliancie univerzít EELISA
Dr. Nagy Balázs Vince: Zmeny inžinierského vzdelávania pre zvládanie súčasných a budúcich výziev
Spoločnosť XXI. storočia je výrazne závislá od technologických riešení. Inžinieri neustále vyvíjajú nové technológie, pričom čelia veľkým výzvam v oblasti očakávaní a zodpovednosti. Úlohou pedagógov je vybaviť ich aktuálnymi zručnosťami a spôsobom myslenia, aby dokázali reagovať na potreby miestnych, regionálnych a globálnych problémov. Pevný základ a neustále zdokonaľovanie sú kľúčom pre dnešnú pracovnú silu, pričom treba brať do úvahy rastúcu úlohu spoločného učenia, reflexívnej praxe, digitálnej asistencie a poradenstva, ako aj etických úvah. Vysokoškolské vzdelávanie prechádza rýchlou transformáciou, a aby sme mohli adekvátne vzdelávať nových absolventov inžinierskych odborov, je potrebné neustále vyvíjať a prispôsobovať naše vzdelávacie nástroje a metódy potrebám novej generácie a v prospech spoločnosti. SEFI, popredná európska organizácia v oblasti inžinierskeho vzdelávania, poskytuje platformu a odborníkov na zhromažďovanie, analýzu a šírenie najnovších riešení pre tento účel.
Značka kvality pre výnimočné predmety - TU Wien Quality Mark
Dipl.-Ing. Dr. techn. Shabnam Michèle Tauböck
Riaditeľka Centra pre strategický rozvoj vzdelávania TU Wien
Vedúca EULiST WP3 - Teaching & Learning
Shabnam Michèle Tauböck: Značka kvality pre výnimočné predmety - TU Wien Quality Mark
Technická univerzita vo Viedni (TU Wien) predstaví novú pečať excelentnosti pre vynikajúce kurzy, ktoré sú v súčasnosti v pilotnej fáze zamerané na zvýšenie transparentnosti kvality výučby. Pečať sa udeľuje na základe definovaného súboru kritérií a je viditeľná pre študentov na platforme TISS. Zostáva v platnosti tri roky, pričom na obnovenie je potrebné opätovné posúdenie. Podporné tímy sú k dispozícii na pomoc inštruktorom, ktorých kurzy sa okamžite nekvalifikujú. Tento proces, aj keď je štruktúrovaný, zahŕňa usmernenia na uľahčenie jeho implementácie. Obnova je efektívnejšia, pokiaľ nenastanú významné zmeny v kurze alebo inštruktorovi.
Umelá inteligencia vo vysokoškolskom vzdelávaní
Marjaana Kareinen
Manažér pre vzdelávacie technológie Univerzita LUT Fínsko
EULiST pracovné skupiny 2.1 Digital Campus Infrastructure, 3.2 Innovative Teaching and Learning Methodologies, 3.3. Artificial Intelligence
Marjaana Kareinen: Umelá inteligencia vo vysokoškolskom vzdelávaní
Vzdelávanie patrí medzi prvé oblasti, do ktorých zasiahla generatívna umelá inteligencia. Bolo potrebné konať a definovať vzťah medzi štúdiom a umelou inteligenciou. Aby bolo možné napredovať pri vzájomnom porozumení, museli sa vytvoriť nevyhnutné zásady a usmernenia. Boli redefinované zodpovednosti pedagogických zamestnancov a študentov zohľadňujúce integritu a slušnosť. Súčasťou tohto procesu je kritické myslenie, chápanie spoľahlivosti dát pri diplomovej práci, alebo skúške. Generatívna umelá inteligencia sa v súčasnosti stala jednou z našich pracovných zručností. V tejto prezentácii si vypočujete, aké kroky podnikla univerzita LUT a aké sú reakcie a pocity voči umelej inteligencii.
Ako nás ovplyvňujú rankingy?
Caleb Daniel House, MSc.
Hlavný koordinátor stratégie pre rankingy ČVUT v Prahe
Caleb Daniel House: Ako nás ovplyvňujú rankingy?
Pred dvadsiatimi rokmi sa svetové rebríčky univerzít objavili ako užitočné nástroje, ktoré pomáhajú medzinárodným študentom pri rozhodovaní o tom, kde študovať. Dnes ich vplyv explodoval a rebríčky často používajú vlády, inštitúcie, médiá, akademikov a výskumníkov a dokonca aj domácich študentov ako konečných arbitrov excelentnosti univerzít. Ako môžu stredoeurópske univerzity lepšie porozumieť týmto systémom a reagovať na ne, najmä ak by metodika hodnotenia mohla byť v rozpore s vlastnými hodnotami, cieľmi a kultúrou univerzity?
13:45 - 15:30 Blok: Akademická kariéra
Riadenie talentov na univerzitách
Podpora excelentnosti medzi výskumníkmi, učiteľmi a profesormi
Jari Hämäläinen
Prorektor pre výskum a inovácie na LUT University, Lappeenranta
Člen správnej rady EULiST
Jari Hämäläinen: Riadenie talentov na univerzitách
Podpora excelentnosti medzi výskumníkmi, učiteľmi a profesormi
Riadenie talentov na univerzitách je kľúčové pre rozvoj intelektuálneho a akademického rastu výskumníkov, učiteľov a profesorov. Zahŕňa strategický nábor, neustály profesionálny rozvoj a udržanie špičkového akademického personálu. Poskytovaním príležitostí na pokročilé vzdelávanie, financovanie výskumu a spoluprácu na projektoch môžu univerzity zabezpečiť, že ich pedagógovia budú aj naďalej stáť na čele svojich disciplín.
Vytváranie podporujúceho a inkluzívneho prostredia navyše zvyšuje pracovnú spokojnosť a motivuje personál k dosahovaniu excelentnosti. Kľúčovými súčasťami efektívneho riadenia talentov sú implementácia mentoringových programov, uznávanie a odmeňovanie výnimočných prínosov rôznymi stimulmi a poskytovanie jasných kariérnych ciest smerujúcich k trvalému pracovného miestu.
Silná stratégia riadenia talentov nielenže zlepšuje individuálne schopnosti výskumníkov, učiteľov a profesorov, ale zároveň zvyšuje celkovú akademickú reputáciu inštitúcie a podporuje kultúru inovácií a excelentnosti.
Publikačný a citačných výkon
Bartłomiej Więckowski
Elsevier
Bartłomiej Więckowski: Publikačný a citačných výkon
Publikácie a citácie sú kľúčovými ukazovateľmi v akademickom prostredí, ktoré sa často považujú za meradlo úspechu a vedeckého vplyvu. Význam týchto ukazovateľov však presahuje čísla alebo faktory. Použitie poznatkov z oboch zdrojov môže pomôcť pri plánovaní kariéry a urýchlení úspechu. Budeme skúmať, ako odrážajú kvalitu výskumu, siete spolupráce a vplyv vedeckých výstupov. Okrem toho sa budeme zaoberať duálnym charakterom týchto ukazovateľov. Aj keď môžu zvýšiť uznanie, kariérny postup a šírenie vedomostí, vytvárajú aj tlaky, ktoré môžu viesť k etickým obavám a vážnym problémom. Preskúmame výhody a potenciálne zaťaženie publikácií a citácií, aby sme určili, či slúžia ako vodítko pre akademickú kariéru alebo pôsobia ako záťaž. Budeme tiež diskutovať o stratégiách na vyrovnávanie týchto tlakov a udržiavanie štandardov blahobytu.
Atraktívna a udržateľná akademická a výskumná kariera
Panelová diskusia
Moderuje: Milan Matlovič.
- Výnimočné študentské práce - postery, modely, projekty
- Priestor pre študentské spolky - predstavenie a prezentácia činnosti
- Stretnutie profesora Dana Shechtmana so študentami STU
- Highlithy fakúlt – aktuálne zaujímavé a kreatívne prezentácie o dianí na fakultách
- Poklady archívu STU
- Vystúpenie umeleckého súboru TECHNIK
- Raut