Zuzana Kohútková, moderátorka
Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej z Trnavy sa opäť chystajú na medzinárodné preteky v úspornej jazde Shell eko maratón. K nim sa pridáva aj tím zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Trnavčania postavia na štart 2 vozidlá na elektrický pohon a vysokoškoláci z Bratislavy vozidlo na benzín. Rekord trnavských dopravákov v úspornej jazde je 222 km na jednu kilowat hodinu a bratislavských strojárov 534 km na 1 l benzínu. Na predstavení nových tímov bol Ľuboš Kasala.
Ľuboš Kasala, moderátor
Hrdý riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave Peter Papík odprevádza 2 tímy na toto podujatie.
Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave
Tak určite som hrdý na to, že máme takýchto študentov, aj takýchto učiteľov, ktorí dokážu v mimo vyučovacom čase pracovať na takýchto projektoch a reprezentovať teda školu a aj Slovensko, lebo ideme do medzinárodnej súťaže, takže ma to veľmi teší. Musíte mať zapálených učiteľov, aby zapálili žiakov a dokázali ich motivovať, aby tu poobede zostávali a zapojili sa do takýchto aktivít.
Ľuboš Kasala, moderátor
Kapitánom tímu dopraváci je štvrták Andreja Laxa. V kategórii Urbankoncept prichádzate s úplne novým vozidlom.
Andrej Laxa, kapitán tímu
Áno, je to úplne nové vozidlo, ktorého základná konštrukcia je postavená z karbónových vlákien. Snažili sme sa tam použiť naozaj ľahké materiály, ako sú teda hliník, minimum kovu alebo teda železa. Tiež, tak sme skúšali aj použiť karbón (?), ktorý je ešte pevnejší ako samotný karbón. Toto vozidlo dosahuje hmotnosť 110 kg. Na jeho rozmer je teda naozaj nízka hmotnosť. Vozidlo je poháňané elektromotorom vo výkone jedného kilowattu, ktorý je uložený nad zadnou nápravou.
Ľuboš Kasala, moderátor
Je to štvorkolka.
Andrej Laxa, kapitán tímu
Maximálna rýchlosť je teda 35 km/h, čo teda nám postačuje. Dojazd veľmi záleží od veľkosti batérie. Nám ten dojazd stačí 16 km, teda vozidlo prešlo.
Ľuboš Kasala, moderátor
Zastúpenie na pretekoch Eco-marathon bude mať aj Slovenská technická univerzita a Strojnícka fakulta.
Matej Šebík, kapitán tímu Strojníckej fakulty
Moje meno Matej Šebík, som kapitánom bratislavského tímu Strojníckej fakulty. Naše vozidlo je v kategórii prototyp, je to starší koncept, ktorý sme oživili po dlhých šiestich rokoch. Vozidlo má spaľovací motor o objeme 25 cm3. Prípravu zmesí tvorí vstrekovač do tohto motora, takže je to účinnejšie ako karburátor. Hmotnosť je približne 40 kíl. Celé vozidlo je vyrobené z uhlíkových vlákien, vystužené aj časti preglejky tam sú a podobné konštrukčné iné materiály.
Ľuboš Kasala, moderátor
Vyzerá, poviem to laicky, že futuristicky. Použité sú najmä teda 2 farby, šedá, modrá.
Matej Šebík, kapitán tímu Strojníckej fakulty
Vyzerá ako kvapka vody, má aerodynamický tvar, ktorý bol vypočítaný v softwéri, normálne v rámci virtuálnej práce. Má nové farby. Máme sivú, ktorá symbolizuje Strojníckú fakultu, to je naša farba ako farba ocele, potom máme modrú, ktorá sa nám páčila, že to vyzerá ako žralok a bude plávať si na tom okruhu.
Ľuboš Kasala, moderátor
Jarmila Gurská, generálna riaditeľka Shell Slovakia.
Jarmila Gurská, generálna riaditeľka Shell Slovakia
Táto aktivita je plne v súlade s našou stratégiou Power and progress, kde chceme prinášať nové energetické riešenia a tieto úsporné vozidlá môžu k tomu prispieť. Zároveň máme našu zodpovednosť aj voči spoločnosti, v ktorej žijeme, a preto chceme podporovať týchto mladých ľudí, aby rozvíjali svoje schopnosti, lebo sú to vlastne budúci lídri, ktorí budú musieť prispieť k udržateľnosti tejto planéty.