Viliam Stankay, moderátor
60-ročný most v Hornom Piali pri Leviciach nahradí krajská samospráva novým. Most bol v zlom stave. Obyvatelia niekoľko rokov upozorňovali, že je nebezpečný.
Miroslav Lyko, redaktor
Starosta Horného Pialu upozorňoval na praskliny na moste od roku 2010. Vtedy mali 2 cm a postupne sa zväčšovali.
Ľudovít Húdik, starosta Horného Pialu /nezávislý/
Pozrite, oddelený most. Momentálne 15, 16 cm je jedna strana mosta v lufte a už aj nosný pilier sa oddelil, aj tam je už 5-centimetrová prasklina, takže to už je havarijný stav.
Miroslav Lyko, redaktor
Mostom denne prešlo zhruba 3000 osobných áut a vyše 500 nákladiakov. Nitriansky samosprávny kraj upozorňuje, že práve tie poškodili most najviac. Most je súčasťou spojnice medzi Levicami a Kalnou nad Hronom v smere do Podhájskej, Šurian a Nových Zámkov. S jeho búraním začali tento týždeň a vodičov čaká 6-kilometrová obchádzka.
Zuzana Vilčeková, hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja
Na realizáciu má zhotoviteľ 6 mesiacov od termínu prevzatia staveniska, čo znamená, že stavebné práce by mali byť ukončené na jeseň. Zmluvná cena je viac ako 430.000 EUR.
Miroslav Lyko, redaktor
Nitriansky samosprávny kraj dal tento rok zbúrať aj most v Starom Hrádku a v Malých Ripňanoch, aj tie nahradí novými. V Košickom kraji tento rok plánujú opraviť 13 mostov, najväčšou investičnou akciou by mala byť rekonštrukcia mosta v obci Ploské vo výške viac ako 2,7 milióna eur.
Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja
V najbližšej dobe plánujeme spustiť rekonštrukciu mosta dlho očakávanú v obci Jaklovce za 2,3 milióna eur, no a na spadnutie je aj rekonštrukcia mosta v Trebišove cez železničné priecestie, bude stáť cca 8.000.000 EUR.
Miroslav Lyko, redaktor
Odborník na betónové konštrukcie pripomína, že mosty postavené pred 60 rokmi mali už na začiatku nedostatky.
Peter Paulík, Katedra betónových mostov a konštrukcií STU, Bratislava
"Používali sa približne polovičné krytia výstuže, ako tomu je dnes a toto vlastne spôsobuje to, že tie mosty, ktoré by mali mať životnosť okolo 100 a viac rokov, nám začínajú odchádzať."
Miroslav Lyko, redaktor
Ďalším dôvodom chátrania mostov je podľa odborníka zanedbaná údržba. Miroslav Lyko, Slovenská televízia.