Prejsť na obsah
Verejnosť

Milan Jeluš, moderátor: „Londýn, Paríž, Viedeň, či Budapešť. To sú hlavné mestá, v ktorých jazdí automatické metro bez vodiča. Keby bolo, tak vraj aj bratislavské metro malo byť už autonómne. Ale viete si predstaviť mestský autobus, či električku bez šoféra? Na vývoji a pokusoch s autonómnymi vozidlami odborníci stále pracujú. Uplynulý víkend po Bratislave jazdila električka ako súčasť výskumného pilotného projektu inteligentnej smart mobility budúcnosti. Ľuboš Kasala ešte v piatok zašiel do vozovne Jurajov dvor. Podrobnosti z vedeckej práce predstavil Ján Danko zo Slovenskej technickej univerzity.“

Ján Danko, Slovenská technická univerzita: „Momentálne sa nachádzame v električke v Dopravnom podniku a osádzame ju senzorikou, 8 kamier a laserový radar, ktorý poznáte pod skratkou LIDAR. Následne ďalšie radary ešte osadzujeme. Tak isto pozičné systémy s vysokou presnosťou. A tieto dáta, ktoré budeme zbierať v premávke, využijeme na analýzu, ktorú potrebujeme realizovať predtým ako pristúpime k nejakému následnému vývoju autonómnych systémov riadenia takýchto vozidiel.“

Ľuboš Kasala, redaktor: „Čiže na to, aby vzniklo nejaké autonómne vozidlo, aby sme vedeli nadefinovať ako sa má to autonómne vozidlo správať v bežnej cestnej premávke, potrebujeme najskôr odskúšať a zistiť dáta, údaje, čo sa vlastne v tej premávke deje a vyskúšať si maximálne možné množstvo situácií, ktoré bežne nastávajú.“

Ján Danko: „Naším cieľom je zozbierať tieto dáta, aby sme mali obraz, čo sa deje okolo toho vozidla. Nielen vpredu, ale aj zozadu, zboku toho vozidla, sledovanie napríklad krajnice, to sa týka, dajme tomu, autobusov, ako sa ten autobus pohybuje v premávke, alebo napríklad tá električka v premávke, keď prechádza križovatkami alebo prechádzajú autá okolo nej. Hoci celá infraštruktúra dopravná, ktorá v prevádzke takýchto prostriedkov býva. A tuto musíme zaznamenať, analyzovať a následne kreovať riadiace systémy, ktoré môžeme využiť pre riadenie dopravných prostriedkov.“

Ľuboš Kasala: „My sedíme teraz v dlhej kĺbovej električke, okolo nás chodia a behajú vaši kolegovia, montujú kamerové systémy, montujú snímače, ťahajú káble. Električka sa chystá do premávky, aby monitorovala svoje pôsobenie v premávke, aby monitorovala svoje okolie. Bude tento systém zasahovať aj do riadenia električky?“

Ján Danko: „Nie, do riadenia električky zasahovať nebudeme. Čisto sa jedná o zber dát, to znamená, že budeme iba zaznamenávať, zbierať dáta. V tejto električke ani nebudeme napojení na systémy električky. V autobuse sme boli napojení na KEN zbernicu samotného vozidla, ale tu v električke to nie je potrebné. Budeme mať dáta zaznamenané, poskytnuté Dopravným podnikom Bratislava.“

Ľuboš Kasala: „Je bežné, že v súčasnosti dopravný prostriedok, akýkoľvek, šoféruje vodič. Zdá sa teda, že vodič je možno problémom alebo veľkou neznámou pri skúmaní, pri skúškach autonómneho vozidla?“

Ján Danko: „Áno, samotní vodiči dopravných prostriedkov, akýkoľvek, sú vždy tou najväčšou prekážkou v tej dopravnej prevádzke, pretože sami isto viete ako to býva, rôzne neočakávané jazdné manévre, dupnutie na brzdu, poprípade rôzne myšičky. A toto potrebujeme my v princípe samotný systém riadenia automobilu z hľadiska autonómie odladiť, aby sme sa vyhli takýmto neočakávaným situáciám.“

Ľuboš Kasala: „V Bratislave ste skúmali jazdu autobusom, skúmali ste jazdu električkou, ale z Bratislavy sa chystáte aj do Žiliny.“

Ján Danko: „Tento utorok budeme montovať zariadenie na mestský autobus mesta Žiliny a následne v stredu a štvrtok ho môžu Žilinčania v princípe vidieť jazdiť po Žiline a tak isto sa s ním môžu samozrejme previesť, keďže zber samotných dát prebieha za plnej premávky a autobus jazdí podľa svojho grafikonu, je možné doňho nastúpiť. Iba teda v prednej časti, ktorá je alokovaná pre zberacie zariadenie, máme my svojho pracovníka, ktorý dohliada na zber dát. Ale inak sa celý autobus využíva pre cestujúcich.“

Milan Jeluš: „Podrobnejší rozhovor nájdete v našom podcaste a fotografie z projektu sú na sociálnych sieťach Pozor, zákruta.“