Prejsť na obsah
Verejnosť

Tento rok stavajú už v poradí siedme auto, no nie hocijaké, ale formulu na elektrický pohon, navrhnutú a skonštruovanú podľa pravidiel medzinárodnej súťaže Formula Student. Medzičasom sa aj samotný realizačný tím rozrástol na skupinu asi 50 študentov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, pričom zhruba 30 členov je aktívnych. Projekt funguje už od roku 2009. „Dalo by sa povedať, že sme simulácia akejsi firmy, pretože okrem ´R&D´ (research and developement) a výroby máme aj vlastné ER (external relations) oddelenie, ktoré sa zaoberá organizáciou eventov, marketingom či fundraisingom. Jedinou podmienkou na ´členstvo´ v STUBA Green Team je byť študentom vysokej školy, čo je vlastne podmienka stanovená pravidlami súťaže Formula Student,“ vysvetľuje jeden z členov Martin Fabík.
Aktuálne je podľa neho väčšina tímu zo Strojníckej fakulty (SjF), no o pohon, ktorý je čisto elektrický sa starajú chlapci z Fakulty elektrotechniky a informatiky (FEI) a informatiky a informačných technológií (FIIT). „Taktiež máme v tíme slečny zo Stavebnej fakulty (SvF) a odboru manažment, ktoré sú na našom ER oddelení,“ pridáva.
Ako vlastne tento študentský projekt funguje? Ide o jednomiestne vozidlo formulového typu, ktoré je poháňané elekromotormi. „Aktuálne využívame koncepciu pohonu oboch zadných kolies prostredníctvom 2 elektromotorov (1 motor na každé koleso) o max. kombinovanom výkone 140 kw. Prenos krútiaceho momentu na kolesá sa deje prostredníctvom nami navrhnutých planétových prevodoviek, pričom takáto prevodovka je umiestnená za každým z elektromotorov a na kolesá sa dostáva prostredníctvom polosí,“ hovorí Martin Fabík.
Pripúšťa, že ako pri každom type motoršportu, aj tu je vždy čo vylepšovať. „Pri stavbe nového monopostu sa samozrejme zúročia poznatky získané počas predošlých rokov, a teda, každé nové auto je aspoň o trochu lepšie ako to predošlé. Najmarkantnejšie je azda znižovanie hmotnosti. Od prvého monopostu v roku 2010, ktorý vážil zhruba 370 kg, sa nám podarilo hmotnosť znížiť na 235 kg na minuloročnom modeli, a tak isto klesne aj na modeli tohtoročnom, ktorý sa aktuálne dokončuje. Určite budeme hmotnosť zrážať aj naďalej. Veľmi radi by sme začali s vývojom karbonového monokoku, ktorý by nahradil trubkový rám, ktorý používame teraz. Okrem značného zníženia hmotnosti by sa tým aj zvýšila torzná tuhosť celého vozidla,“ vysvetľuje člen STUBA Green Team.
Tak isto bol podľa neho v roku 2015 pridaný aj „aero kit“, teda predné/zadné krídlo, difuzor a bočnice, ktoré zlepšujú prítlak, a teda aj rýchlosť, ktorou je možné prejsť zákrutu. „Do budúcnosti by sme chceli prejsť na pohon všetkých 4 kolies, kde by sa v každom kolese nachádzal 1 elektromotor spolu s planétovou prevodovkou. Ak sa to podarí zrealizovať, takmer sa zdvojnásobí plocha, ktorou sa sily z motorov prenášajú na asfalt a značne sa tým zlepší zrýchlenie, ktoré je už tak celkom slušné. Z nuly na 100 km/h zrýchlime za zhruba 3 s. To či sa nám tieto, pre nás technické revolúcie, podaria dosiahnuť záleží nie len od šikovnosti našich dizajnérov, ale aj množstva financií, ktoré budú na tieto vylepšenia veľmi potrebné,“ vysvetľuje Martin Fabík z STUBA Green Team.
Spomína na začiatky, keď súťaž Formula Student vznikla za účelom dať študentom možnosť uplatniť svoje teoretické znalosti nadobudnuté v škole v praxi. „Táto súťaž funguje celosvetovo a preteky sa konajú po celom svete. V Európe má vlastný formulový tím každá lepšia škola a celosvetovo môžeme hovoriť až o stovkách tímov. STUBA Green Team založilo niekoľko členov, ktorý predtým pracovali na formule zúčastňujúcej sa rovnakej súťaže, no so spaľovacím motorom. Naša prvá formula sa stihla vďaka naším predchodcom zúčastniť hneď prvého ročníka ´Formula Student Electric´.“
Projekt je podľa neho inovatívny hlavne v tom, že je to jeden z mála projektov na Slovensku, ktorý dáva študentom možnosť získať praktické skúsenosti ešte počas školy, pred tým než prídu do kontaktu so skutočnou firmou. „Asi nebudem klamať, ak poviem, že sme jediný na Slovensku, kto stavia funkčné vozidlo na elektrický pohon. Aj keď v istých oblastiach zaostávame za mnohými zahraničnými tímami, neustále sa zlepšujeme a dovolím si tvrdiť, že časom budeme schopný konkurovať aj týmto tímom s často aj násobne väčším finančným zázemím,“ hovorí Martin Fabík.
Ich auto má slúžiť hlavne študentom, ktorí si môžu prostredníctvom návrhu a výroby jednotlivých komponentov vyskúšať, ako to chodí v skutočnom strojníckom priemysle. „Členovia tímov Formula Student sú taktiež chcenou ´mozgovou kapacitou´ medzi firmami z brandže, takže absolventi, ktorí od nás odídu si môžu zamestnanie doslova vyberať. Taktiež sa tu človek naučí komunikovať so sponzormi či napríklad prezentovať a kopu ďalších soft-skills. Na druhej strane sú to zase naši sponzori, u ktorých naši členovia po skončení školy často končia a sú s nimi naozaj spokojní.“
Značná časť ich auta je vyrobená z uhlíkových kompozitov a ich množstvo sa bude len zvyšovať. „Tento materiál má dnes využitie v mnohých oblastiach aj mimo ´automotive´ priemyslu. Čo sa ale týka projektu samotného, ten presah do iných odvetví nemá,“ dopĺňa Martin Fabík a v závere pridáva, že určite chcú, aby sa projekt aj naďalej rozvíjal a aby slúžil študentom ešte dlho po ich odchode z fakulty. „Rád by som na koniec dodal, že kohokoľvek tento projekt zaujal, nech nás kontaktuje a my sa s ním radi stretneme. Nemusí byť ani študentom STU v Bratislave a takisto si určite nájdeme čas aj na šikovných stredoškolákov.“