Prejsť na obsah
Verejnosť


Ján Mečiar, moderátor: „Aj na Slovensku máme taký most, aký sa pred niekoľkými dňami zrútil v Česku. Dokonca ho navrhol rovnakých staviteľ. Náš štáb sa naň bol dnes pozrieť. Že je v oveľa lepšej kondícii potvrdil aj odborník na mostné konštrukcie.“
Samuel Migaľ, redaktor: „Praha, Trójsky zámok, v okolí Vltavy bolo zrazu počuť čudné zvuky. V jednom momente sa most ponad rieku zrútil.“
Svedkyňa incidentu: „Slyšeli jsme velkou ránu, poplašili se nám z toho koně a pak už jsme jenom za zády viděli spadlý most.“
Samuel Migaľ: „ Takto opisovali náhodní svedkovia, čo sa v inkriminovanom momente na mieste stalo. Najhoršie dopadli štyria chodci, ktorí lávku práve prechádzali. Skončili v nemocnici s vážnymi zraneniami.
Martin Kavka, hovorca HZS Praha: „Jsme zaregistrovali 2 osoby ve vodě, ale už plavali ke břehu.“
Petr Kolouch, riaditeľ ZZS Praha: „Jedná se o dutinová poranění hrudníku, břicha, pánve.“
Samuel Migaľ: „ Rozbehlo sa vyšetrovanie. Podľa odborníka na mostné konštrukcie sa pod nešťastie okrem poveternostných vplyvov zrejme podpísala dlhodobo zanedbávaná starostlivosť o tento most, chyby pri výstavbe a pravdepodobne aj nie príliš najšťastnejšia konštrukcia samotného mosta.“
Ing. Peter Paulík, PhD., odborník na mostné konštrukcie STU, SF Bratislava: „Problém tam býva, že pri tej realizácii sa nedodržia všetky postupy a môže dôjsť k tomu, že tie nosné laná nie sú chránené proti korózii a začne zatekať a pokiaľ toto nezistí ani počas diagnostiky, alebo že sa žiadna diagnostika nespraví, tak to dospeje až do takej miery, že ten most vlastne spadne.“
Samuel Migaľ: „ Aj na Slovensku máme rovnaký most ako v susednom Česku, zhodou okolností neďaleko bratislavského letiska. Je jediným svojho druhu u nás a mal rovnaké problémy ako ten pražský, až na to, že nespadol. Táto lávka ponad malý Dunaj bola postavená v 80. rokoch. Pomerne rýchlo však odborníci zistili, že jej konštrukcia má vážny problém.“
Ing. Peter Paulík, PhD.: „V 99.-tom ho diagnostikovali a zistili, že taktiež dochádza ku korózii káblov.“
Samuel Migaľ: „Nasledovala rozsiahla rekonštrukcia, po ktorej by mal byť v dobrej kondícii. Most je v správe bratislavského letiska, nesie na sebe svetelnú navigáciu jednej z pri letových dráh. Pre chodcov je uzavretý. Podľa oficiálneho stanoviska letiska je pravidelne kontrolovaný.“
Veronika Ševčíková, hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika (telefonát): „Hlavná prehliadka bola naposledy vykonaná v septembri, kedy sa kontrolovala nosná konštrukcia zvrchu a zospodu, mostný zvršok, ložiská, kĺby, mostné závery a neboli zaznamenané žiadne poruchy.“
Samuel Migaľ: „ Ostatné slovenské mosty sú skonštruované úplne inak. Ich kontroly majú v kompetencii majitelia, či už samosprávy, národní diaľničiari alebo cestári. Podľa experta na mosty je teda naša bezpečnosť práve v ich rukách.“
Ing. Peter Paulík, PhD.: „Mal by byť každý most prehliadaný minimálne každých 5 rokov hlavnou prehliadkou.“
Samuel Migaľ: „ Z Bratislavy Samuel Migaľ, televízia JOJ.“

[JOJ, 19:30 05/12/2017]