Prejsť na obsah
Verejnosť

Viliam Stankay, moderátor: „Premeniť nepoužívané koľajnice na cyklotrasy. Strojnícka fakulta STU vymyslela riešenie, ktoré je ekologické, udržateľné a flexibilné. Na koľajnice chce naukladať panely vyrobené najmä z recyklovaného odpadu.“

Anna Repková, redaktorka: „Prázdno môže v budúcnosti vystriedať čulý ruch, a to aj vďaka nápadu Igora Salopeka. Pri prechádzke so psom za obcou Láb míňal nevyužitú železničnú trať a uvedomil si jej potenciál.“

Igor Salopek, zástupca partnerskej spoločnosti projektu: „Hlavný vinník je ten môj pes v podstate, lebo každé ráno aj večer treba takú dlhšiu prechádzku. Tuto v okolí máme štyri obce, ktoré, tuším, majú medzi štyridsať až päťdesiattisíc obyvateľov. Je len kúsok od Bratislavy a je len kúsok od hlavnej stanice Zohor, ktorá má obrovský potenciál, aby prepravovala ľudí z týchto častí satelitných obcí.“

Anna Repková: „Riešenie vybrať koľajnice a vyasfaltovať terén, ako sa to zvykne robiť v zahraničí, sa mu nepozdávalo. Tu nastúpili inovátori zo Strojníckej fakulty STU, ktorí dostali zadanie - cyklotrasa musí byť ekologická, rozoberateľné, ale zároveň zabezpečená proti krádeži panelov s minimálnym počtom dielov.“

Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave: „My sme teda navrhli dva diely, a to je táto maličká spojka, a to je tento základný panel. Vieme splniť všetky požiadavky, ktoré sú kladené na súčasné železničné trate, či je to stúpanie, či je to zakrivenie, či sú to peróny, či je to spojenie dvoch tratí.“

Anna Repková: „Na fakulte rozmýšľali nielen v 2D, ale aj 3D. Z dielov bude možné popri trati vytvoriť rôzne stavby.“

Ľubomír Šooš: „Jednoduchým zasunutím spolky ja viem vytvoriť priestorový model, napríklad domček pre cyklistov, odpočívadlo, premostenie, tunel.“

Anna Repková: „Podľa prvotných analýz by takto mohlo vzniknúť vyše sto kilometrov cyklotrás. Najväčšou výhodou je však to, že cyklotrasa sa dá kedykoľvek rozobrať a koľajnice môžu opäť slúžiť na prvotný účel.“

Igor Salopek: „Je to veľmi jednoduchý proces a finančne nenáročný, to je dôležité.“

Anna Repková: „Najbližšou úlohou pre inovátorov je nájsť správny pomer množstva plastov, gumy a kaučuku z pneumatík či dreveného odpadu.“

Ľubomír Šooš: „Bude to kompozit – drevo, cement, plast. Pridaním aj ďalších aditív vieme zabezpečiť, aby nám neplesnivelo, aby do toho nešli hlodavce a aby to nebiodegradovalo.“

Anna Repková: „Fakulta sa plánuje uchádzať o podporu z plánu obnovy a operačného programu Slovensko, čo sú peniaze z Európskej únie. Schvaľovať ich bude komisia na ministerstve dopravy.“

Jaroslav Kmeť, štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR: „Práve takéto projekty, ktoré budú mať viacero benefitov, ekologičnosť, udržateľnosť, zelenosť, podporíme a odfinancujeme.“

Anna Repková: „Prvá inovatívna cyklotrasa by mohla byť hotová na jar budúceho roku.“