Prejsť na obsah
Verejnosť

Počuli ste o tabletkách s chrómom a ich zázračných účinkoch na chudnutie? Aby ste neboli prekvapení.
Leto sa nezadržateľne blíži a vaše diétne snahy skôr či neskôr zmarí chuť na sladké? Možno ste počuli o minerále, s ktorým by sa vám to už nemalo stať. Vravíte si, že nemáte čo stratiť? Pri chrómovom experimente môžete naozaj aj získať. Zopár ďalších kíl.
Expert na výživu: Diéty nefungujú, telo občas skúste šokovať!

Príprava zaváži
Chróm prirodzene sa nachádzajúci v strave je bezpečný, lebo sa ním nepredávkujete. Telo ho neprijme viac, ako potrebuje. Nedostatok chrómu v tele považujú odborníci skôr za fámu podporujúcu kúpu „zázrakov“ na chudnutie. V tele je bežne okolo 5 miligramov chrómu, najviac v pečeňovom, vo svalovom či v obličkovom tkanive. Presné hladiny sa však nedozviete.
„Na Slovensku sa bežne nevyšetruje jeho hladina v krvi. Ak ste sa v práci neotrávili toxickým chrómom,“ dostáva sa odborníčka Jana Jurkovičová k podstatnému rozdielu medzi prírodným chrómom v strave a tým v priemysle. Je to esenciálny stopový prvok. Telo si ho nevie vyrobiť, ale ani fungovať bez neho.

Chudnúť nemusí byť veda. 7 nenápadných superspaľovačov priamo z vašej špajze
„Najlepšími zdrojmi sú celozrnné výrobky, mäso, orechy, cesnak, korenie, mlieko, sója, kakao, čokoláda, pivo, víno aj voda,“ radí Eva Hybenová z oddelenia výživy a hodnotenia kvality potravín Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave nepreháňať to s plechovkami. Chróm znehodnocuje zmrazovanie či varenie.

Chrómové mikrogramy v 100 gramoch
slávky 128
para orechy 100
ustrice 57
sušené datle 27
hrušky 27
celozrnná múka 17
paradajky 17
huby 17
brokolica 16
lieskovce 12
vaječný žĺtok 6
Nádej pre diabetikov: Posilnené T-bunky majú obnoviť tvorbu inzulínu

Priateľ inzulín
Pýtate sa, odkiaľ sa vzali myšlienky, že telu pomôže schudnúť chróm? Pravda je, že v rámci metabolizmu cukrov pomáha telu lepšie využiť inzulín – hormón, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi. Bez chrómu sa inzulín dostáva do buniek oveľa pomalšie a najmä svalové ho majú nedostatok. To sa prejaví napríklad únavou. Nespracovaný cukor z krvi sa potom ukladá v tukových aj pečeňových bunkách a vy môžete pribrať.
Viac: Aby vás telo pri chudnutí poslúchalo: Aj diéty majú nežiaduce účinky
„Výskumy na zvieratách preukázali priaznivé účinky chrómu na cukrovku a poruchu hladiny tukov v krvi, ale je tam jeden podstatný rozdiel,“ konštatuje Jana Jurkovičová to, čo môže platiť nanajvýš pre cukrovkárov a ľudí na infúziách. I keď nie zaručene! Rozhodujúci je pohyb, teda ak sa nehýbete, môžete si „zázračným“ minerálom skôr ublížiť, ako pomôcť.

Nechýba
Ak ste zdraví, nedostatok chrómu vám nehrozí. „Z pestrej a vyváženej potravy ho prijmete dostatok,“ zdôrazňuje Eva Hybenová. Vstrebávanie minerálu zvyšuje vitamín C, ale môže ho zhoršiť nadbytok železa či zinku. „Chróm sa viaže v tele na rovnaký transportný proteín ako železo. K nedostatku chrómu tak môžu viesť ochorenia, pri ktorých sa hromadí v tele železo, ako je hemosideróza či hemochromatóza,“ uvádza doktorka Hybenová. Našťastie, ani predávkovania chrómom z prirodzenej stravy sa nemusíte obávať.

Tučné boky? Môže za ne kolísanie cukru v krvi! Ustrážte ho v 7 krokoch
Iné je to, ak beriete chróm v tabletách. „Pri výživových doplnkoch odporúča Svetová zdravotnícka organizácia neprekročiť dávku 250 mikrogramov chrómu denne,“ upozorňuje Eva Hybenová na doplnky výživy s chrómom vo forme pikolinátu. „Jeho dlhodobé vysoké dávky môžu negatívne ovplyvniť centrálny nervový systém aj obličky!“
Navyše, doplnky z pivovarských kvasníc vás môžu nadúvať. „Pri užívaní tabletiek s chrómom sa nepotvrdili ani zmeny v zložení tela, ani iné pozitívne účinky. V jednej štúdii z nich dokonca ženy pribrali,“ varuje Jana Jurkovičová a pridáva sa k nej aj doktorka Hybenová, podľa ktorej označil „Európsky úrad pre bezpečnosť potravín výsledky podobných štúdií za rozporuplné“.
V jednej obéznym ženám po ôsmich týždňoch užívania 1000-miligramového pikolinátu klesla chuť na nezdravé jedlá, no iné zdravotné parametre neskúmali. „Len dávka rozhoduje, či ide o liek, alebo jed,“ uzatvára doktorka Hybenová.