Prejsť na obsah
Verejnosť

Janette Štefánková, moderátorka: „V Bratislave by do desiatich rokov mohli jazdiť električky, autobusy či trolejbusy bez šoférov. Strojnícka fakulta spolu s Fakultou informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave realizujú Pilotný projekt inteligentnej smart mobility budúcnosti. Prvým a dôležitým krokom k autonómnej doprave je zber potrebných dát.“

Anna Repková, redaktorka: „Električka budúcnosti potrebuje v prvom rade patričné vybavenie.“

Ján Danko, technický manažér projektu SjF STU: „Samotný zber dát, ktorý tu realizujeme, zaobstaráva jednak takýto laserový LIDAR, je to radar, ktorý teda vyžaduje laserové lúče a sníma 3D priestor. Následne tu máme ďalšie osadené tri kamery s rôznymi zorným poľom záberu. Po bokoch električky máme dve kamery a v zadnej časti električky máme dve kamery, takisto na streche máme dve antény pozičných systémov. Zber dát realizovaný, čo sa týka pozičných systémov, je s vysokou presnosťou na úrovni dvadsiatich milimetrov.“

Anna Repková: „Vedcov zaujímajú statické objekty ako budovy či dopravné značenia, ale aj dynamické – chodci, autá či cyklisti.“

Ján Danko: „Pre nás je vlastne dôležité všetky tie údaje z tých senzorov mať ako keby zarovnané v čase. Pozeráme sa v princípe presne na to isté, ale ten pocit tej rýchlosti je iný na tých jednotlivých kamerách. Čiže to nám potom umožňuje zisťovať, že ktorá kamera lepšie rozozná nejakú prekážku v pohybe, nejakú stojacu prekážku.“

Anna Repková: „Vedci začali so zberom dát najprv v autobuse. Sami však tvrdia, že bližšie máme k autonómne riadenej električke, pretože je jednoduchšia na ovládanie.“

Marek Galinski, softvérový inžinier projektu FIIT STU: „Otázka nestojí, že kedy my budeme vedieť technologicky električku rozbehnúť a zastaviť kvôli prekážke. Otázka je, že kedy budú ľudia tej technológii veriť natoľko, že si budú ochotní do takej električky sadnúť, keď tam žiadneho vodiča neuvidia.“

Anna Repková: „Odviezli by ste sa električkou, autobusom, trolejbusom, kde by nebol šofér?“

Opýtaná: „Ale áno. Prečo nie?“

Opýtaná: „Príjemnejšie je pre mňa nastúpiť a vidieť toho vodiča v tom istom dopravnom prostriedku.“

Opýtaný: „Určite by som nastúpil do električky bez šoféra.“

Anna Repková: „Predtým než verejná doprava začne fungovať autonómne, budeme zrejme v nejakom polovičnom režime. Šofér nebude električku ovládať, ale v kabíne bude sedieť pre prípad, že by bol nutný jeho zásah.“

Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU: „Nie je to zasa až taká blízka budúcnosť. Jednak týka sa to napríklad aj sietí, 5G sietí, napojenia na tieto siete, spoľahlivosť týchto sietí, presnosť napojenia na trebárs družicového riadenia. Potrebujeme tam pomaly milimetre a veľmi veľkú rýchlosť reakcie. Čiže počítam možno osem až desať rokov.“