Prejsť na obsah
Verejnosť


Cestná konštrukcia tesne pred pádom bola aj na Slovensku +++ Len náhodou si to včas všimol chodec! +++ Odborník šokuje slovami o situácii v našej krajine
Bratislava - Tragédia v talianskom Janove, kde zomrelo najmenej 42 ľudí, znova otvorila staré rany. Slováci si s hrôzou pripomenuli pád rozostavaného diaľničného mosta v Kurimanoch, kde zahynuli štyria robotníci. Takisto stačilo málo a priamo pod autami by sa rozsypala cesta na Orave. Hrozí u nás podobné nešťastie ako v Taliansku? Odborníci to vôbec nevylučujú!
Laik len veľmi ťažko rozozná, či je most v havarijnom stave. Aj veľké trhliny môžu byť totiž len kozmetickou chybou a nemusia ešte znamenať, že stavba je na zrútenie. Napriek tomu sa stalo, že obrovskej tragédii na severe Slovenska zabránil iba pozorný chodec. K podobnej dráme, aká sa odohrala v Janove či v Kurimanoch, sa u nás schyľovalo v septembri 2015. Na jednom z hlavných ťahov do Poľska, v oravskej obci Podbiel, vyhlásili mimoriadnu situáciu pre havarijný stav mosta. To, že bol tesne pred zrútením, však neodhalila kontrola, ale náhodný okoloidúci. „Keď išiel po moste, po ktorom zároveň prechádzali aj autá, cítil, že sa kolíše,“ spomína na podnet chodca Peter Paulík z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Most na medzinárodnom ťahu okamžite uzavreli. Privolaní odborníci zo Žilinskej univerzity potvrdili, že to bolo v hodine dvanástej. „Zistili, že tri trámy z piatich sú už prasknuté, celú dopravu držali už len dva trámy. Bola to otázka niekoľkých dní, kedy by sa bol most zrútil pod náporom dopravy,“ hovorí Paulík. Ukázalo sa, že most bol taký poškodený, že pri demolácii doň stačilo už len „ťuknúť“ a celý sa zosypal. Dnes už našťastie na jeho mieste stojí úplne nový most. Odborník na mostné konštrukcie Peter Paulík dodáva, že tento prípad z Oravy by mal slúžiť ako hrozivé memento. Hoci každý most na Slovensku kontrolujú minimálne raz ročne, aj bežný človek môže ppodľa neho rozoznať, ak niečo nie je v poriadku. „Keď je most výrazne prehnutý alebo sa vlní, tak je jednoznačne problém. Samozrejme, môže sa chvieť, ale keď sú výkyvy také, že sa cítite ako pri chôdzi po rozkolísanej tenkej doske, tak niečo nie je v poriadku,“ radí odborník. Filip Domovec, dvm, FOTO: tasr, archív
Každý desiaty most je zlý
bratislava - Väčšina mostov na Slovensku je v dobrom stave, no 10 percent z nich patrí do kategórií zlý, veľmi zlý a havarijný. Peter Paulík z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave hovorí, že rizikové môžu byť najmä mosty, ktoré majú viac ako 30 rokov.
Koľko mostov je na Slovensku a v akom sú stave?
- Máme cestné mosty, železničné mosty a lávky pre chodcov. Spolu ich je približne 23-tisíc, z toho mostov na diaľniciach a cestách I. a II. triedy je asi 8-tisíc, železničných mostov asi 2300 a zvyšné sú mosty na cestách III. a IV. triedy a lávky pre peších. Podľa údajov Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti väčšina mostov je v dobrom stave. Oni to klasifikujú do siedmich stupňov. Prvý je výborný stav a siedmy je havarijný. Čo sa týka cestnej siete, v stupni 5. až 7. je približne 10 percent mostov.
S čím majú naše mosty najčastejšie problém?
- Normy kedysi boli iné, aj pokiaľ ide o degradáciu betónu. Dávali sa menšie krytia výstuže, čiže to, aká hrubá vrstva delí výstuž od vonkajšieho prostredia. Kedysi sa tam dávala vrstva 1-2 cm. To sa ukázalo časom, že je málo a dnes sa dáva aj 5 cm, čo predĺži životnosť až štvornásobne. Preto tie mosty z 50. až 80. rokov majú najväčší problém s koróziou výstuže, prípadne s koróziou predpínacích lán.
Ako často ich kontrolujeme?
- Každý most na cestnej sieti musí byť minimálne raz ročne prehliadnutý odbornou osobou, ktorá vizuálne zhodnotí stav mosta - či tam nie je nadmerný priehyb, či nie sú veľké trhliny, či nie sú naklonené piliere, v akom stave je odvodnenie mosta, atď.
Stačí to?
- Stačí to na to, že vedia odhaliť veľké chyby, ktoré by ten most mohli v najbližšom čase ohroziť.
Čo nasleduje, ak sa zistia nedostatky?
- Nariadi sa podrobná diagnostika alebo hlavná prehliadka, ktorá sa na Slovensku robí štandardne raz za štyri roky. To už je podrobná prehliadka, kde sa kontrolujú už aj neprístupnejšie miesta, ložiská, kompletne celá konštrukcia aj nosné časti.
Máme na Slovensku konštrukciou podobný most tomu, ktorý spadol v Janove?
- Nie. To je veľmi špecifický most - predpätý železobetón s oceľovými závesmi a ešte aj s piliermi. Máme aj my zavesené mosty, ale konkrétne takýto typ nie. fd, FOTO: archív P.P.
Ako sa kontrolujú naše mostné konštrukcie?
Národna diaľničná spoločnosť Počas preberacieho konania autorizovaný inžinier vykoná prehliadku. Po uvedení do prevádzky mostný technik každoročne vykoná bežnú prehliadku. Každé štyri roky je hlavná prehliadka. Denne sa vizuálne kontroluje povrch mostov.
V zlom stave sú mosty hlavne na starších úsekoch rýchlostných ciest a diaľnic, ktoré priebežne opravujú. Vo veľmi zlom alebo v havarijnom stave mosty nemajú.
Bratislavský Most Lafranconi má stupeň IV uspokojivý a Prístavný most III dobrý.
Slovenská správa ciest Spravuje 1 787 mostov, z ktorých je 374 v nevyhovujúcom stave. Mosty sú sledované v pravidelných intervaloch. Na tých, ktoré sú v havarijnom stave, sa prijímajú opatrenia, aby sa predišlo samotnej havárii mosta.
Stav mostov na Slovensku
759 mostov patrí Národnej diaľničnej spoločnosti
29 z nich vykazuje stupeň stavu zlý
1 787 mostov má Slovenská správa ciest
374 z nich je v nevyhovujúcom stave
17 mostov je v havarijnom stave
NAJVÄČŠIE MOSTNÉ TRAGÉDIE
1. august 1976 Viedeň, Rakúsko
V susednom Rakúsku zažili podobnú tragédiu už pred 40 rokmi. Vo Viedni sa zrútil najstarší zo štyroch mostov ponad Dunaj. Ríšsky most, dlhý 800 metrov, postavili v roku 1936. Zomrel jeden človek.
2. november 2012 Studénka, Česko
V Studénke pri Novom Jičíne na Morave sa zrútila časť nového mosta, ktorú vysúvali nad železničnú trať. Prechádzajúci IC vlak narazil do mosta. Zomrelo 8 cestujúcich, 95 ľudí sa zranilo.
2. november 2012 Iliašovce , Slovensko
Pri betonáži diaľničného mosta vo výstavbe zlyhala podperná konštrukcia. Zrútila sa betónová časť v dĺžke asi 25 metrov a šírke 15,25 metra. Zomreli 4 ľudia, jedenásti sa zranili.
5. september 2014 Vilémov, Česko
Pad rekonštruovaného cestného mosta vo Vilémove v Česku si vyžiadal štyri obete. Šiesti muži práve pripravovali podpery pre klenbu mosta, keď sa most rozlomil na dve časti.
28. október 2016 Miláno, Taliansko
Na frekventovanej diaľnici medzi Milánom a mestom Lecco sa v dopravnej špičke zrútil pod ťažkým kamiónom nadjazd nad diaľnicou. Nehoda si vyžiadala jeden ľudský život a päť zranených.
9. marec 2017 Ancona, Taliansko
Dvoch mŕtvych si vyžiadalo zrútenie mosta na diaľnici A14 vedúcej pozdĺž jadranského pobrežia medzi mestami Ancona a Loreto. Ďalších päť ľudí bolo zranených.
15. jún 2016 Nemecko
Pri obci Werneck na severe Bavorska v Nemecku sa zrútila asi 40-metrová časť diaľničného viaduktu vo výstavbe. Zahynuli dvaja stavební pracovníci. Ďalší sa zranili.
14. august 2018 Janov
Spadla časť diaľničného mosta v Janove v Taliansku. Najmenej 37 ľudí je mŕtvych, 16 je zranených, z toho 12 je v kritickom stave. Obetí môže byť viac, pretože trosky stále prehľadávajú.
Foto:
Všímavý okoloidúci zrejme zachránil vodičov, keďže si včas všimol katastrofálny stav mosta.
Aj tento most budú musieť opraviť.
Most na hlavnom ťahu bol v havarijnom stave.
Tragédia v Taliansku stála život už viac ako štyridsať ľudí. Žiaľ, môžu ešte pribudnúť ďalší.

[Plus jeden deň 16/08/2018]
Autor: Filip Domovec, dvm

https://www1.pluska.sk/rady-a-tipy/odbornik-sokuje-most-tesne-pred-zrutenim-bol-aj-slovensku-nahodou-to-vsimol-okoloiduci