Prejsť na obsah
Verejnosť

Vyhýbate sa veľkým obchodným centrám, lebo vás pobyt v nich unavuje? Nemusíte pritom ani podávať atletické výkony v behaní po obchodoch. Možno by ste nečakali, že v tom má prsty akustika. Výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch sa zaoberajú odborníci zo Stavebnej fakulty STU.

V nákupných centrách sa mieša hudba, vrava množstva ľudí a ďalšie zvuky, napríklad z reklám. Väčšina obchoďákov je pritom postavená z tvrdých odrazivých materiálov - sklenené výklady, stropy či schodiská, keramické a betónové dlažby. „Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklenými átriami. Pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ vysvetľuje Magdaléna Kaššáková, doktorandka na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (SvF STU).

Materiálov, ktoré pohlcujú zvuk a sú mäkké či pórovité, je v nich z hygienických dôvodov málo, a ak sa také nájdu, tak sú vnútri obchodov - napríklad koberce či vystavené oblečenie.

Zaujímavým faktom je, že aj samotní návštevníci môžu byť dôležití pri „pohlcovaní“ hluku – ak si neodložia kabáty, ale nakupujú v nich.

Ak si chcete v obchodnom dome oddýchnuť v reštaurácii či kaviarni, nemusíte tam nájsť úľavu. Návštevníci sú v nich často nútení prekrikovať hlasnú hudbu. „Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor,“ vysvetľuje doktorand Lukáš Zelem zo SvF STU a dodáva, že akustické podmienky sa dajú ovplyvniť aj takými faktormi, ako je tvar a rozmer reštaurácie, materiály či rozmiestnenie a veľkosť stolov.

Na návštevníkov má veľký vplyv aj hudba. „Výskum preukázal, že ak je reprodukovaná hudba v obchodoch hlasná, návštevník nakupuje rýchlejšie a minie menej peňazí. Do príliš tichého priestoru však vôbec nemusí vojsť,“ vysvetľuje Daniel Urbán zo SvF STU.

Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR. “Žiaľ, investovanie do takzvanej zvukovej pohody sa pri projektoch verejných priestorov často podceňuje. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ uzatvára vedkyňa.

[teraz.sk 21/03/2018]
Link:  https://fici.sme.sk/c/20786093/citite-sa-v-obchodnych-centrach-unaveni-slovenski-vedci-vysvetluju-co-ma-na-tom-velky-podiel.html