Prejsť na obsah
Verejnosť

Milan Jeluš, moderátor: „Mnohí ste možno mali ako víkendový večerný program video z posúvania diaľničného mosta, ktorý vytvoril základ križovatky diaľnice D1 s novým obchvatom hlavného mesta, diaľnicou D4. Doslova operácia, počas ktorej presúvali takmer 3.000-tonový betónový blok, trvala 2,25 hodiny. Blok za ten čas posunuli o 26 metrov. Pôvodne mala diaľnica D4 ísť ponad D1. V posudzovacom procese však museli diaľničiari rešpektovať pripomienky k vplyvu vizuálneho smogu a nová diaľnica sa tak musela vlastne podsunúť pod pôvodnú. Švajčiarska technológia nie je jednoduchá, ani lacná, ale aj vzhľadom na terén bolo to prijateľné riešenie. Národná diaľničná spoločnosť realizovala operáciu spolu s Doprastavom, ktorý zhotovil len toto spojenie. Za stavebnú spoločnosť technický riaditeľ Martin Chrappa. Hluk bol extrémny. Ponúkame aspoň krátke vyjadrenia zainteresovaných.“

Martin Chrappa, technický riaditeľ spoločnosti Doprastav: „Obrovská výzva. Technológia prvýkrát na Slovensku, takže naozaj obrovská výzva.“

Milan Jeluš: „Pri jej použití museli zohľadniť aj čas, za ktorý budú tieto práce hotové. Posúvanie sledoval aj odborník zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity Peter Paulík.“

Peter Paulík, odborník: „Keby sa použila iná technológia, tak jednoducho je odstavená tá diaľnica možno aj pol roka. Vďaka tejto progresívnej technológii je to možné realizovať za tých 6-7 dní.“

Milan Jeluš: „Nielen samotné posúvanie, ale aj prípravné práce skutočne trvali extrémne krátko. V sobotu večer osadili na miesto prefabrikát. Kedy sa podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti Evy Žgravčákovej bude po diaľnici D1 opäť v plnom profile jazdiť?“

Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti: „Potrebujeme spätne zasypať jamu, ktorú sme teda vykopali, v ktorej je už zasunutý most. A hneď pokračujeme s prácami na realizácii vozovky teda. Natiahneme asfalt, osadíme nové betónové zvodidlá, dopravné značenie a v utorok môžem pustiť dopravu naspäť do troch jazdných pruhov.“

Milan Jeluš: „To bol zatiaľ len prvý krok pri budovaní samotnej križovatky a spojenia diaľnic D1 a D4. Má to byť najväčšia križovatka u nás. Minister dopravy Andrej Doležal naznačí, čo sa bude diať ďalej.“

Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR: „Toto je fáza 0, to je križovanie, ale nie križovatka. Na to, aby z tohto bola križovatka bude treba vysúťažiť ešte pripájacie vetvy D1/D4.“

Milan Jeluš: „Podľa pôvodných plánov by mali križovatku dokončiť v roku 2023. Aj vzhľadom na sklz prác to môže byť ale podľa odborníkov aj o rok neskôr.“