Vo svete sa prenášanie poznatkov do praxe začína popri vzdelávaní a výskume označovať za tretie hlavné poslanie univerzít. Snažia sa o to i školy na Slovensku.
Udržiavať kontakty s firmami je obzvlášť dôležité pre technické školy. "Firmám vieme ponúknuť potenciál tvorivých výskumníkov, priestory, vzdelávanie v treťom stupni štúdia alebo prípravu absolventov podľa ich potrieb," dopĺňa rektor Technickej univerzity v Košiciach Juraj Sinay.
Dve línie spolupráce
"Máme s podnikmi zaužívané dva postupy spolupráce," prezrádza Sinay. Pri prvom kontakt s firmou vytvára vedenie univerzity. Nasledujú stretnutia potenciálnych riešiteľských tímov. Takto vznikli tímy napríklad s firmami Slovalco, Chemosvit, SPP, U.S. Steel, Východoslovenská energetika či Matador.
Druhou formou sú priame kontakty jednotlivých fakúlt s firmami. Rektor vyzdvihuje spoluprácu spoločnosti Bosch Siemens Hausgeräte so strojníckou fakultou. V jej rámci vzniklo univerzitné analytické pracovisko a nainštalovala sa zvuková komora.
Väčšinou majú zahraniční investori záujem skôr o vzdelávacie aktivity na univerzitách, menší záujem je už o riešenia technických problémov alebo aplikovaný výskum. Tieto činnosti zabezpečujú ich materské firmy. V poslednom období je však podľa Sinaya badať aj tu záujem o zmenu. Jedna z renomovaných zahraničných firiem má záujem vybudovať výskumné pracovisko na košickej univerzite ako súčasť jej celosvetovej siete výskumných centier.
Automobilky i dizajn
Slovenská technická univerzita v Bratislave spolupracuje s firmami na princípe priamych vzťahov, často na osobných kontaktoch. "Prax ukazuje, že je nevyhnutné, aby sa partneri poznali. Musia si totiž dôverovať. Detaily riešení sú neraz pre firmy dôležitým know-how," vysvetľuje jej prorektor Robert Redhammer. A príklady? Volkswagen spolupracuje s bratislavskou univerzitou na inštitúte meraní pre automobilový priemysel či na témach diplomových prác. Škola sa podieľa aj na vzdelávaní pracovníkov pre koncern PSA Peugeot Citroen. Úzka spolupráca univerzity s polovodičovým koncernom OnSemiconductor priniesla spoločné laboratórium.
Uplatnenie v reálnom živote si našli viaceré dizajnérske práce. Škola nedávno zriadila technologický inkubátor na podporu vzniku a rozvoja firiem.
Nepochopenie i ťažkosti
"Výsledky výskumu sa nedosahujú hneď, ide o beh na dlhú trať. No firmy sú často príliš nedočkavé," hovorí Redhammer.
Predstavitelia škôl priznávajú, že v dôsledku dlhodobo zlého financovania univerzity často nedisponujú potrebnou technikou, mnohí odborníci, najmä z mladších ročníkov, ich rady opustili. Niektoré odbory začínajú vymierať. Tí schopní, ktorí zostali, sú preťažení. A sú aj takí, čo sa vezú.
Je však množstvo oblastí, ako dopĺňa Sinay, kde nie sú školy priamo odkázané na využívanie nových techník, prípadne im ich dá firma s predstihom k dispozícii.
Nedostatočná vybavenosť pracovísk - ako pripomína Redhammer - silne limituje úspech v európskych výskumných projektoch. "Tento stav by sa mohol výrazne zmeniť napríklad použitím grantov zo štrukturálnych fondov aspoň v novom programovacom období od roku 2007. Obrovský deficit v doterajšom financovaní by sa mal začať eliminovať aj v záujme konkurencieschopnosti tejto krajiny," doplnil Redhammer.
PUBLIKOVANÉ 23. január 2006